Shellan
    Hej jag har innan frågat om vad jag ska göra.
    Jag har gått på Estetisk musik ÅK1 på gymnasiet nu sen sommaren, älskar min klass och lärarna är bra och så men jag har panikångest m.m. som gör att jag inte klarar av att gå in på lektioner, även när det är i små grupper. frå panik och rusar ut och spyr ofta på toaletten. Blir ofta att jag går hem då jag mår så dåligt och varje gång jag går hem känner jag mig hemsk, en svikare och gråter en del. Jag har pratat med flera kuratorer, varit på BUP och även pratat med psykolog.
    Dock har inget dem sagt hjälpt, b.l.a har dem sagt att jag ska "strunta i alla andra" "fokusera på mig själv" och en massa sånt som bara inte funkar på mig.
    Vad jag vet är att innan jag började 7:an mådde jag riktigt bra, klarade av att gå på alla lektioner och betygen var toppen! men blev dock rätt mobbad sen när jag flyttat och efter dess har det bara blivit värre.. mobbarna går dock ej i min skola nu men känslan är kvar och jag har verkligen försökt att bli av med den men det går inte..

    Skolan hotar med att dra in studiebidraget då jag inte "sköter" min skolgång. Även att jag kanske måste gå om ett år. Att jag måste börja ta ansvar m.m. som jag får kastat i ansiktet dagligen. självklart fattar jag att dem inte vill ge pengar till en som inte kommer på lektionerna därför tänkte jag fråga er om hjälp..

    Jag har kollat på gymnasium på distans (b.l.a korr ) dock har ju ingen av dem någon Estetisk utbildning men funderar på att tyvärr släppa musiken..även fast jag älskar den men skolan och mina gränser ger mig inget val..

    Tänkte fråga om ni vet hur det är att plugga på distans? Om internet hemma, då jag har oftast hela månaderna men kan ta slut sista veckan, har dock bibliotek med internet i närheten som jag kan sitta i, gör det något? Finns det fler alternativ? Och måste jag läsa om detta halvåret jag redan gått på gymnasiumet?

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Shellan!

    Du har det jobbigt, det är klart.

    Att komma in på korr-online gymnasiet är ganska svårt då det är mång som vill plugga på distans och platserna är få.

    För att inte bli av med Studiebidraget, skaffa dig Läkarintyg - att du är sjukskriven /på hel eller på deltid/. Har du läkarintyg, kan ingen kräva att du ska vara i skolan hela tiden.

    Studiebidrag är det CSN som beslutar om  - men det är din skola som rapporterar till CSN hur mycket du är i skolan.

    Fundera över om du vill försöka bli inskriven på individuellt alternativ eller om du vill försöka få din kommun att köpa dig en utbildningsplats på en folkhögskola.

    Kanske behöver du vara sjukskriven på heltid ett tag /det är upp till läkare eller psykologen att besluta om det/.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Högskolor kan ansöka om att få kallas för Universitet. Om de kan påvisa att de har ett visst antal professorer per antal studerande och bedriver forskning på hög nivå - får de "universitetsstatus" - och på så sätt kan man säga att Universitet = med högskola med "kvalitetsstämpel" på, en finare sådan, alltså. :) För dig som sökande till eftergymnasial utbildning, spelar det inte någon större roll om du söker till högskola eller till universitet. Det är samma krav på att bli behörig. Kan vara svårare att komma in på universitet pga fler kan söka till Universitet för att det anses vara "finare" att läsa på universitet än på högskola... men vissa utbildningar finns bara på högskolor och andra - bara på Universitet och då har man inte ngt. val. Man söker alltå till utbildning på "högskolenivå" som kan finnas på högskolor, på universitet eller både på högskolor och på universitet.

    Svar på din andra fråga: om kommunen kan köpa plats på högskola/universitet - är definitivt Nej! Kommuner kan inte köpa plats på högskoleutbildningar utan du söker själv på dina meriter. Det är jätteviktigt att bli behörig och sedan konkurrerar du med dina betyg och om du gör Högskoleprovet, även med resultatet av HP.

    • : Finns det andra gymnasium/liknande kurser på distans? Om jag skaffar ett läkarintyg så är det väl bara för ett tag, hur blir det sen? Om läkare/psykolog inte vill ge mig läkarintyg? Vet att det är upp till dem och fått tipset om att skaffa läkarintyg tidigare men jag vet ej om det vore en lösning på mitt problem här.. självklart ska jag ta del av ditt svar och göra det bästa utav det. Tack!
    • Anna : Korr on-line är den enda gymnasieskola som du kan söka till, som får lov att undervisa på distans. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    • : okej nu är jag lite fövirrad, förlåt! men nyss skrev någon att kommunen kan köpa en plats åt en på högskola men att det är upp till kommumen självklart, stämmer inte det? o är det då omöjligt att börja på högskola/universitet innan 18 års ålder? vore verkligen tacksam för svar!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shellan!

    Jag förstår att du har det jobbigt och jag vill hjälpa dig, men vet bara inte hur jag kan göra det.

    Fråga på Korr on-line om det har lediga platser.

    Ett annat alternativ är om din kommun köper plats åt dig:

    på en folkhögskola

    eller

    på distansundervisningen på Hermods (som egentligen drivs för svenska elever som bor utomlands pga deras föräldrar jobbar utomlands).

    Det är olika svårt i olika kommuner att få igenom det där med att du ska köpa en plats åt en gymnasieelev. Du är "bara" 16 år och med "bara" menar jag att det tar ett tag tills du blir myndig och därför är det dina föräldrars/vårdnadshavares ansvar att kämpa för att du ska ha den undervisning som passar dig.

    Det där med Läkarintyget tipsar vi om pga flera orsaker: om du har kontakt med läkare och/eller med psykolog, då får du även tips, råd, utvärdering och förhoppningsvis någon sort behandling och uppföljning. Det bör inte gå till så här att läkare bara sjukskriver i en månad och inget mer.

    Gå till skolsköterska och berätta om hur du mår och allt som händer. Prata även med kurator på din skola. Om du känner att din skola inte gör det de kan för att hjälpa dig, be dina föräldrar kontakta rektor. Det är rektor som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan.

    Jag ska samråda med kollegorna och återkommer om vi hittar någon lösning som vi kan tipsa dig om!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar! Jag ska höra med Korr och fråga om plats. Om högskola är att gå på vanliga lektiorner som nu i gymnasiet är jag tyvärr rädd att jag ej klarar av det som läget är nu.. och tror desutom inte min kommun hade köpt en plats åt mig, speciellt inte när jag bara är 16 år...Jag har pratat med kurator om hur jag känner och allt men får en känsla av att dem inte tror mig, att dem inte tror att det är så alvarligt som det faktiskt är. Att dem bara tror jag vill slippa lektioner m.m. Men jag ska prata med dem mer och har även möte nästa vecka med mamma, rektor, mentor och kurator ang min studiegång och hur dem vill lösa mitt problem.. Men jag är rädd att dem ska säga samma sak som innan "att jag måste in på lektiornerna o så är det" eller att dem säger saker som dem tar tillbaka. Är altså rädd att ingen lösning kommer hittas.. undrar då om korr nu inte skulle ha platser, är jobb ett alternativ då? Eller praktik? Mvh Shellan
    • Milla : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Shellan!

    Jag förstår att du har det ganska jobbigt och jag vill jättegärna vara till hjälp.

    Det jag kan göra är kanske inte så mycket, vilket jag beklagar, och det är att berätta om alla de olika alternativ som finns och svara på dina frågor.

    Du frågar om högskola och om det är "vanliga lektioner" när man läser på högksolan och på svaret är att det finns olika former av undervisning på högskolorna - det finns både "vanliga lektioner" och så finns det distans och det finns distans med obligatoriska träffar och utan obligatoriska träffar som kallas ofta för "heldistans".

    Men högskola blir det en senare fråga för att man måste först ha gymnasiekompetens för att kunna söka till högskola/universitet.

    När du fyller 18 år kan du läse på en Folkhögskola. Det är annorlunda miljö på folkhögskolorna och passar ganska ofta de ungdomar som inte kan läsa på gymnasiet. Du kan söka till folkhögskola innan du fyller 18 år men påbörja läsa där den dagen du fyller 18. Detta pga folkhögskolorna får statsbidrag bara för personer som är minst/lägst 18 år gamla. Att din kommun inte vill eller kan köpa plats åt dig på en folkhögskola (vilket du tror) är bara att beklaga i så fall.

    Det är inte din skola som bestämmer om kommunen köper plats åt dig. Det är utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Jag tycker dina föräldrar bör kontakta Utbildningsförvaltningen i kommunen och ansöka.

    Hör gärna av dig och berätta hur det går! Jag lovar att hålla tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Om kommunen nu skulle köpa en plats åt mig nu på en folkhögskola, måste jag då vänta tills jag är 18 år eller hur blir det då?
    • Milla : Om kommunen köper plats på en folkhögskola, behöver du inte vänta tills du blir 18 år, utan kan börja läsa direkt.
    • : spelar det roll om det är högskola eller universitet? kan komunen fortfarande köpa en plats på ett universitet och var är skillnaden på högskola o universitet?
    • Mikael : Kort svar är att högskola & universitet är i princip "samma sak" och kommunen kan ej köpa plats på högskola/universitet.
    • Mikael : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig, se ovan. :)
    Läs alla kommentarer