SYV-besökare SYV

    Hej Maja!
    BF har 3 olika inriktningar. Är det en av inriktningar som du är intresserad av?
    *****
    Att läsa på gymnasiet är ganska så Olikt mot grundskolan.
    BF är ett yrkesprogram och minst 15 veckors praktik ingår (kan ingå fler veckor praktik).
    Sedan är det rätt stor skillnad om man läser som Lärling
    eller "på vanligt" sätt (skolförlagd undervisning).

    Var god kika på gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-lärling - lärlings-upplägg finns på yrkesprogrammen, men inte på alla skolor; om lärlings-upplägg finns, så kan det vara att just på den skolan alla elver läser som lärlingar men på andra skolor kan man välja läsa på "vanligt sätt" eller läsa som lärling.

    Läser man som lärling, brukar alla yrkeskurser läsas på en arbetsplats. På skolan läser man i så fall oftast svenska, engelska, matte, historia, samhällskunskap, religionskunskap och idrott.

    Tips!
    boka "skuggning"/vara gymnasieelev för en dag; så får du själv känna på vara elev på gymnasiet; det borde gå att "skugga" på flera olika gymnasieskolor.