Hej, om elev söker yrkesintroduktion FT, hur går antagning till då? Är det utifrån andra aspekter än meritvärde? Eleven har alltför lågt meritvärde för att konkurrera med övriga sökanden. Eftersom sv ligger på nivå för åk 6, hur ligger nivån för ma? Och hur fungerar det med den individuella studieplanen på yrkesintroduktion? Läser de bara yrkesämnen och inga andra gymnasiegemensamma ämnen?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32200 frågor besvarade.
Hur antas elev till yrkesintroduktion?
1 Svar
Hej Emma!
Det är komplicerat och kan ske på olika sätt i olika delar av Sverige. Det finns också olika "typer" av yrkesintroduktion: gruppbaserad yrkesintro och individ.baserad. I större kommuner brukar yrkesintro vara gruppbaserad: grupper av elever läser mot samma yrke i en grupp/klass. I mindre kommuner där kanske endast några få elever vill/kan/bör läsa yrkesintro - då blir det individ.baserad: kan vara en elev som läser mot ett yrke, och en annan - mot ett annat. Oavsett om det är grupp- eller individ.baserat så ska Individuell studieplan upprättas i samråd med eleven, SYV-en och i vissa hand även kurator och rektorn. I studieplanen kan studier på grundskole-, gymnasial nivå och även praktik ingå.
Exempel: i gruppen som läser mot samma yrke, t.ex mot Undersköterska, Fordonsmekaniker eller Kock/kallskänka kan elever finnas som har respektive inte har godkänt betyg i matematik från grundskolan. De elever som har godkänt betyg i matematik från år9 i grundskolan, kan läsa matematik 1a (första gymnasiekurs) och de elever som inte har godkänt betyg i matte - läser matte på grundskolenivå: några kanske läsa matte årskurs 7 i grundskolan, några år8 och några åk9 och någon kanske t o m behöver repetera matte från åren 5 och 6 i grundskola först (man kan ju inte bygga på de kunskaper som inte finns). Även mål med studierna kan vara olika för olika elever: om bedömning görs att eleven kan på max 3 år bli behörig till gymnasiets nationella program, kan målet sättas att just bli behörig till nationella programmet; men för de elever där man inte tror det är rimligt att anta att eleven kan bli behörig(på max 3 år) då sätts målet att bli "anställningsbar" inom "sitt yrke". Utifrån målet och elevens önskemål samt mot bakgrund av vad skolan kan erbjuda, läggs sedan upp studieplan för varje elev; studieplanen kan och bör justeras under tiden eleven läser på Yrkesintro.
Hur går antagning till yrkesintroduktion till?
För det första så måste elever vara obehörig till gymnasiets nationella program. Sedan konkurrerar eleven med de betygspoäng som hen har.
Utbildning som i mångt liknar den man får på yrkesintroduktion kan eleven få även på Individuellt alternativ. På Individ.alternativ är utbildning skräddarsydd enligt elevens förutsättningar, där kan kurser i fordonsvård ingå i kombination med praktik, eller t o m perioder av "ren praktik" på en lämplig arbetsplats. I teorin kan eleven gå på praktik i 3 år under tiden hen är inskriven på Individuellt alternativ. Syftet med praktiken kan vara lite olika: i vissa fall är det bra om eleven är på så många olika arbetsplatser som möjligt för att "se sig omkring" och komma fram till var hen i framtiden vill och kan arbeta; i andra fall är det bäst att eleven genom praktik lär sig ett och samma yrke, som hen vet hen vill jobba inom - och i så fall blir målet att eleven blir anställningsbar inom "valt yrke". Så, mål med studiegången kan vara desamma, oavsett om eleven är inskriven på Yrkesintro eller på Individ.alternativ.
Frågor och svar taggade med 'ämneskombination för lärare' (5 st.)
-
Heltidstjänst som behörig gymnasielärare med udda ämneskombination?
Hej!
Jag är utbildad gymnasielärare med behörighet i ämnena tyska och italienska. Har valt ämnen utifrån mitt stora språkintresse (och gått vägen genom KPU). Inser att det kan vara en svår ämneskombination för att få...
Hej J!inom gymnasieskolan är det på HU/inriktning Språk som undervisning i moderna språk är mest omfattande. Du kan i listan på... Läs hela svaret -
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig...
Hej Elvira,jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer. Vad gäller ämneskombinationerna och brist... Läs hela svaret -
Kan man bli lärare i spanska, engelska och matematik åk 7-9?
Hej! Jag är en tjej som är väldigt intresserad av att bli lärare i spanska och engelska, och eventuellt matematik. Jag vet att jag måste gå ett basår eller på komvux för att kunna bli lärare i matematik, eftersom jag går...
Hej Amy,jag vill börja med att säga att du kan på samhällsvet.programmet bli behörig till utbildningar lärare i Matematik, om du läser matematik 3b och 4 som... Läs hela svaret -
Ämneskombinationer?
Hallå där! Jag tar studenten nu i sommar och funderar på olika yrken som passar mig. Jag har alltid varit intresserad av historia och litteratur. Har funderat på att bli historielärare, men har förstått att man ska läsa två ämnen varav ett som är ingångsämne för att bli en lärare. I mitt...
Hej Sandra,inom skolan, bl a inom gymnasieskolan, kan man få jobb även som Obehörig lärare, tråkigt nog. Det finns ex. när lärare är helt obehöriga eller är behörig i 2... Läs hela svaret -
Vilken komination är "bäst"?
Hej! Jag undrar vilken ämneskombination som ser bäst ut i ett arbetsmarknadsperspektiv, antingen kemi/biologi/fysik för grundskolan 7-9 eller kemi/biologi för gymnasiet? Jag vet att matte är ett bra ämne att ha med i sin kombination men jag tänker verkligen inte läsa till mattelärare. Tack i...
Hej Linnea! En behörig gymnasielärare är även behörig att undervisa i samma ämne på högstadiet. Om du utbildar dig till gymnasielärare i Kemi och Biologi - kan du undervisa i de två ämnena på grundskola också. En... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga