Mia
    Hur arbeta med karriärteorier i praktiken?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!
    Kunskap om karriärteorierna  kan användas i vägledningssamtal. Karriärteorierna kan användas både som metoder och/eller som verktyg i vägledningssituationer, bland annat under ett vägledningssamtal - t.ex med syfte att ännu bättre förstå den vägledde (sökande, klient).  En av de vanliga metoderna i detta sammanhang är brainstorming.
    Lästips:
    - Forskningsartiklar av Tristram Hooley, professor  i  karriärvägledning, ex. artikeln som heter "How the internet changed career: framing the relationship between career development and online technologies".
    - “Karriärvägledning  -  en  forskningsöversikt”, av författare Bimrose & Brown.
    - Cedefops rapport (år 2020) "Career  guidance  policy and practice in the pandemic".
    - Erik Hagaseth Haug & Peter Plant, forskare inom karriärvägledning, har skriver bland annat en artikel som heter “Unheard:  the voice of users in the development of quality in career guidance  services".
    - Leif Andergren, boken "Samtala:  vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld".

    Länkar:
    diva-portal.se/smash/get/diva2:901295/FULLTEXT01.pdf
    Karriarteorier-i-vagledningsarbetet-cecilia-s-stenberg-institutionen-for-tillampad-utbildningsvetenskap
    diva-portal.org/smash/get/diva2:1493274/FULLTEXT01.pdf
    umu.se/utbildning/kursplan/6sy030