Anton
    Hej! Jag pluggar distans tyska och jag undrar hur man bedömer betyg. Om jag har alla E i proven som vi har blivit sagda att göra kan jag få F i slutbetyg isåfall varför?
    Jag har E i steg 1 och 2 och ska precis börja med 3:an. Det skulle vara skönt att veta för jag kan tycka att de gör fel ibland.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!

    Jag förstår att det kanske kan kännas orättvist om man fick godkända omdömen på delproven och så vill läraren sätta "underkänt" dvs F på hela kursen. Det är omöjligt för någon utomstående att veta varför det blir så. Du kan alltid be om samtal med rektor. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Du kan be att få göra prövning i kursen och att andra lärare än din undervisande lärare är prövningsansvarig för dig.

    Det är alltid bra att börja med att prata med sin lärare, ställa frågor: framförallt exakt VAD du kan göra för att förbättra situationen? Lärare är också en människa och det kan inte med 100% säkerhet garanteras att läraren alltid gör rätt bedömning. Nu säger jag inte att din lärare inte har gjort rätt bedömning för det vet jag ingenting om. Jag har inte läst tyska, men vad det gäller språk är det svårare att sätta betyg än i t.ex. matematik. Detta på grund av att det finns flera OLIKA DELAR i språk: ordförråd, uttal, grammatik, läsförståelse, stavning mm. Och det kan vara så att en studerande är jätteduktig på alla delar utom, t.ex. stavning - kan man då få godkänt betyg på hela kursen?

    Språkläraren har en mycket svår uppgiv att väga in alla de olika delarna i språket och göra en rättvis bedömning och sätta rätt betyg. Det är givetvis mycket olyckligt i fall du trodde att du låg på en godkänd nivå men om så inte blev på slutet... Det är i syvende och sist lärarens bedömning som gäller, rätt eller fel men du har rätt att få svar på frågan: vad fattas och vad du ev. kan göra för att bli godkänd?

    Jag hoppas du fick svar som blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna