Alexandra

    Hej! Jag undrar över hur exempelvis universitet som Oxford bedömer svenska betyg. Kollar de bara på betygen från sista året, som jag vet att vissa andra universitet utomlands gör, eller ser de över alla betyg man fått under gymnasiet? Och isåfall, hur ser de på komplettering av vissa betyg på Komvux? Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    En jättebra fråga att söka svar på - på skolans egen hemsida och så borde du också kunna kontakta skolans personal och fråga.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    Fråga SYV har tyvärr inte några egna experter på studier i andra länder, än Sverige och kan därför i princip inte svara på några detaljerade frågor om studier utomlands (med undantag av Svenska skolor utomlands).

    Allmänt gäller: om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, så kan du inte göra så mycket mer... Om du studerar efter gymnasiet, t.ex på komvux - borde det inte bli till någon nackdel: antingen så höjer man sina tidigare meriter eller så kanske man inte gör det (men då borde inte de "nya" studier spela, formellt sett, någon roll) - men genom att läsa mer, skaffar man sig mer kunskap och blir, helt enkelt, "duktigare", om man får säga så! :)

    Vi kan också ge dig Länktips till sidorna som vi bedömer som pålitliga och relevanta till din fråga;
    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/storbritannien
    ox.ac.uk/admissions