Johanna
    Hej jag ska börja andra året på gymnasiet och undrar över några saker.
    1. Hur mycket svårare är det att plugga till psykolog än att plugga i gymnasiet?

    2. Slås betygen från alla år i gymnasiet ihop i slutet och när man ska söka till ett universitet. Eller räknas bara de svåraste kurserna i ett ämne och inte det andra tillexempel om jag har läst matematik 1b och i tvåan ska jag läsa matematik 2b, kommer betyget i matematik 1b räknas med eller bara det från 2b. Om inte, är det någon idé att jag lägger till matematik i trean?

    3. Hur behöver betygen se ut för att komma in på ett bra universitet? Jag har än så länge ett A, ett B och i de resterande 6 ämnena har jag C, jag undrar om det räcker eftersom det kanske kommer slås ihop med andra ämnen, om jag då måste ha typ bara A och B i betyg i 2.an och 3. an.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det är alla betyg från alla årskurser på gymnasiet som i lika stor utsträckning bidrar till Jämförelsetalet/snittet och sedan kan man plussa på Meritpoäng om man har godkända betyg i kurser som ger meritpoäng - var god läs på https://www.framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet

    Psykolog är i Sverige ett mycket populärt yrke och många söker med de högsta betygen - därför är det inte säkert att komma in, även med alla A i alla kurser på gymnasiet.

    Gör ditt bästa i alla kurser du läser och kika även på andra yrken - t.ex på Yrke/psykologisk-coach

    Ang. Hur mycket svårare det är att läsa på psykologprogrammet än på gymnasiet så är det omöjligt för mig att veta hur det blir för Dig. Alla vi är olika och bl.a har olika svårt för olika ämnen: det som är svårt för en person kan upplevas som mycket lätt av en annan person.

    Tips! Läs på psykologiprogrammens hemsidor, för det bl.a kan finnas intervjuer och filmer med de studerande; fråga om de har några studerande ambassadörer som kan berätta mer om hur det är att läsa på just den utbildningen; du kan också se på hemsidorna eller fråga de utb.ansvariga om det går att bli ”student för en dag”, delta i undervisningen under några timmar, t.ex sitta på en stor aula-föreläsning.