mansoora
    jag ska välja en gymnasieprogram men jag är jätte intresserad av att bli pilot, men hur bli man pilot? och vilken gymnasieprogram ska man välja? vilka behörighetskrav måste man ha? och vilken universitet utbilda det? hur är det med arbetsmarknaden och hur mycket tjäna man?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Pilot

    Gå in på länken ovan och se de utbildningar som finns inom yrkeshögskola i Sverige idag. Eftersom godkänt betyg i fysik krävs rekommenderar jag de programmen på gymnasiet där man läser fysik, teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet. Tuffa hälsokrav ställs på blivande piloter: mycket god syn och hörsel, helt frisk i övrigt plus klara psykologiska tester.
    Extremt svårt svara på frågan om lön då väldigt olika villkor för piloter förekommer och det finns inte ngt jobbgaranti, dvs man kan vara utbildad pilot och arbetslös.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Fysik läser man på Teknikprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    och på Naturvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/NA

    För att bli behörig till att söka pilotutbildning direkt efter gymnasiet, bör man söka TE elle NA.
    I annat fall får man komplettera efter gymnasiet.

    Har man nedsatt syn eller hörsel, är det bra att prata med läkeren och fråga om det skulle gå att söka pilotutbildning med syn- och/eller hörselnedsättning.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA