Dalya

    Jag pluggar naturkunskap 2 på komvux just nu för att bli behörig till optikerprogrammet och jag undrade hur det fungerar med meritvärdet efter kursen? Finns det risk för sänkning i meritvärdet, och i så fall hur blir det en sänkning och på vilket sätt? Jag vet att man hamnar i en annan urvalsgrupp efter att man har gjort kompletteringar men jag undrar bara hur det kommer påverka mitt meritvärde (och därmed chanserna att jag kommer in). Jag vill helst inte att det sänks om det kan hända, så jag vill gärna också veta hur jag kan undvika det. Jag vet inte om det är värt att nämna men jag har examensbevis från gymnasiet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dalya,
    försök få så högt betyg i Naturkunskap 2 som möjligt. På något annat sätt kan du inte påverka hur ditt meritvärde kommer att bli. Betyget i Nk2 kommer räknas in. Om du får högt betyg, högre än snittet av dina övriga betyg, kommer ditt jämförelsetal och med det också meritvärde att höjas. Om du i nk2 får lägre betyg än snittet av dina övriga betyg, kommer ditt jämförelsetal och med det också meritvärde att sänkas.
    Vänligen
    Julia

    • : Så du menar att om snittet av mina betyg är B/C, och jag får högre betyg än det, så höjs mitt meritvärde? Om jag får samma betyg (B eller C), ändras ingenting då?
    • Milla : Ja, ungefär så blir det. Mer exakt: om snittet av dina betyg är B/C, då har du jämförelsetal på "mellan B och C" och då blir det så att A och B betygen höjer ditt snitt, och C, D och E betygen (nya betyg) sänker den. Försök få så högt betyg som möjligt!