Sara

    Hej, jag har läst historia 1B två gånger för att jag bytte skola i 2an och då hade jag redan läst historia i 1an, men valde att läsa historua igen för att höja mitt betyg. Jag fick E i historia i 1an, och höjde mig till ett A i 2an. Jag undrar hur det blir när med poängen? Räknas det som 200 poäng för att jag har läst kursen två gånger?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    nej det räknas som 100poäng och det är högre betyget som kommer ingå i ditt examensbevis (du kan alltså "glömma" att du läst samma kurs förut och fick då lägre betyg i den).
    Om man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget.
    Och samma kurs får inte ingå i examensbevis flera ggr, utan endast en gång.