Johan
    Hej, jag har blivit antagen i andra hand bara eftersom linjen redan finns i hemkommunen. Men eftersom jag har tänkt att flytta dit när skolan startar så undrar jag ifall jag måste hitta boende först och sedan skriva mig i kommunen för att bli antagen i första hand?
    Mvh Johan

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag undrar om du hinner det. Risken är att du när du väl hittar boende ändå inte blir antagen eftersom slutantagningen då är slut och programmet kan vara fullt även om du då har rätt till att bli förstahandsmottagen. Du får ju dock stå som reserv och få en chans i reservantagningen.

    Skriver du dig i kommunen så är kommunen skyldig att förse dig med ett gymnasieprogram men då kanske det inte blir på önskat program utan där det finns plats. /Lena, Syv