Johan
    Hejsan!
    Jag är snart 25 år och "outbildad" då jag aldrig vetat vad jag velat bli och dumt nog aldrig tog skolan seriöst. Efter att ha jobbat i snart 4år så här jag listat ut vad jag verkligen vill göra och jobba emot att bli.

    Men den stora frågan för mig är hur jag ska lyckas ta mig dit på bästa sätt och vad som krävs.

    Den utbildning jag har tänkt mig är "Kandidatprogram i datavetenskap - i Uppsala". Här är länken till den.
    http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=TDV1K

    Har även kikat runt på liknande utbildningar som är civilingenjör inom datavetenskap och där krävs det lite mer att komma in men det är ett alternativ också.

    Det jag skulle vilja ha hjälp att få svar på är dessa frågor.

    Vilka ämnen behöver jag ha godkänt i för en grundläggande behörighet? Har sett att detta krävs för det flesta utbildningar.
    Och på t.ex. civilingenjörsprogrammet krävs även Fysik 2/B, Kemi 1/A, Matematik 4/E.

    Jag vet inte själv vad jag har godkänt i och inte, då jag ej kan se det på antagning.se. Men jag vet att det inte är mycket jag har godkänt i tyvärr.

    Vad skulle vara det bästa att göra i min sits för att kunna komma in på den utbildning jag vill? Antar att det är bra poäng på högskoleprovet samt det kurser som krävs för grundbehörigheten.

    Och de sista jag undrar är ifall jag kommer kunna se mina betyg på antagning.se någon gång eller hur jag kan få tag i dessa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    ang. dina betyg som du inte kan se på Antagning.se...
    Jag gissar på att skolan du läste på ej var ansluten till den gemensamma betygsdatabasen... Kontakta den skolan där du läste och be dem att ga dig Kopior på dina betyg.
    ************
    Ang. bli behörig
    Om du har arbetat i 4 år... /det räcker att du har arbetat i 3 år på minst halvtid/ kan du få Grundläggande behörighet på "reell kompetens". Det är endast några få godkända betyg som krävs + arbetslivserfarnhet; men sedan måste du också få godkända betyg i de kurser som krävs för Särskild behörighet;
    Särskild behörighet är olika för olika utbildningar. Till civilingenjörsprogrammen krävs det matematik 4; Fysik 2 och kemi 1 /ibland kan kemi 2 och även kurser i biologi + även i moderna språk, om det är ett Internationell program... krävas/.
    ************
    Mitt bästa råd gill dig är att du
    1. kontaktar den skolan där du läste på gymnasiet och ber dem att ge dig kopior på de dokument där dina gymnasiala betyg syns;
    2. att du sedan tar det dokumentet /där man kan se vilka gymnasiala betyg du har/ och du går pratar med SYV-en på komvux /i den kommunen där du är folkbokförd/.

    ************
    Högskoleprovet
    det är alltid bra att ha resultat från högskoleprovet.
    Söker du på "reell kompetens", kan du i så fall inte prövas i Betygsgrupper, utan endast i HP-urvalet och i så fall är det nödvändigt att ha ett giltigt resultat på HP.

    Studie- och yrkesvägledare

    Kandidatprogrammet i datavetenskap som du länkade till i din fråga kräver för Särskild behörighet, endast matte 4.
    Dock måste man alltid till alla högskoleutbildningar även ha Grundläggande behörighet.
    Grundläggande behörighet kanske du redan har på Reell kompetens.
    Godkänt betyg i matematik 4 kanske du kan skaffa dig genom studier på komvux eller genom en prövning.
    Se innehåll i kursen matte 4 på www.matteboken.se

    Har du redan ett giltigt resultat på högskoleprovet?
    Eller ska du göra HP nu i april 2018?