Julia
    Hej, Jag går i första ring med inriktningen samsam men jag vill byta till hum (då jag inte trivs i min klass). När jag går ut vill jag gärna läsa en ekonomi linje eller en advokat linje (eller liknande) men jag vet inte om jag blir behörig till dessa linjer om jag går hum. Vad ska jag läsa till för att bli behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    tråkigt att läsa om att du inte trivs och vill av den anledning byta till ett annat program.
    Har du träffat kurator? Har du pratat med din klasslärare/mentor? Har ni någon skolvärdinna eller kamratstödjare på skolan? Även skolsköterska, rektor och ämneslärare kan vara mycket bra att prata med. Jag hoppas att det går att lösa på ett bra sätt.
    Angående din fråga om behörighet till de två utbildningar som intresserar dig_: för att bli advokat på sikt läser man grundutbildning Jurist på högskola/universitet och behörighet till den är Historia 1b och Samhällskunskap 1b (särskild behörighet är det, för att Grundläggande måste man ha till alla högskoleutbildningar alltid: det är examen från ett valfritt högskoleförberedande gymnasieprogram).
    Ekonomi på högskolenivå kräver Matte 3 + Samhällskunskap 1b.
    På Humanistiska programmet läses det Matematik 1b som en obligatorisk kurs och Matematik 2b och 3b får man då lägga till inom programfördjupningen eller läsa som kurser inom Individuellt val. Det finns ingen garanti på att det går att läsa upp till Matte 3 - om inte den ingår som en obligatorisk kurs men ofta går det att lösa.
    I "värsta fall" får man läsa kurser för behörighet till en högskoleutbildning efter gymnasiet - på komvux eller skaffa sig betyg genom prövningar.
    Samhällskunskap 1b och Historia 1b är obligatoriska kurser på Humanistiska programmet, det betyder att du blir behörig att söka till Jurist efter HU.

    Angående byta program - ta kontakt med rektor på det programmet som du vill komma in på. Om det finns plats, kanske du kan byta nu på en gång.
    Du har också rätt att söka om - göra ansökan till åk1 igen och då konkurrerar du om plats med dina "gamla" betyg från åk9 (vårterminen i grundskolan). Med en sådan ansökan kan SYV hjälpa dig - på din skola eller du kan direkt kontakta Antagningskansliet i ditt län.

    Bästa hälsningar och jag hoppas att din situation ändras till det bättre inom mycket kort!
    ANNA SYV