Julia
    Hej jag vill bli en beteendevetare med inriktning på barn/ungdomar och eller missbrukare. hur ska jag gå till väga för att bli det? vilket program eller kurser ska jag läsa på högskolan?
    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia, jag vill rekommendera dig att kika på Socionom>> och på Socionomyrken>>. Men även på Beteendevetare>>.
    Socionomprogrammet ger Yrkesexamen som arbetsgivare i Sverige känner väl till.
    "Beteendevetare" är ett samlingsnamn på många diverse olika yrken/utbildningar och man kan både läsa program och fristående kurser. Det är en stor djungel av utbildningar som finns inom det, och vi här på fråga syv kan omöjlighen garantera att just "efter den här utbildningen" så får du jobb... nej, det kan vi inte.

    Om beteendevetarnas arbetsmarknad kan man t.ex Iäsa på http://www.psy.lu.se/studera/beteendevetenskapliga-programmet/beteendevetarens-arbetsmarknad