Nellie
    Hejsan! Jag vill blir bildlärare, började studera spanska - bildlärare men tyckte spanskan va för svår och har inte något intresse av något andra ämne. Hittade en folkhögskola med konstinriktning https://www.studentum.se/skola/varnamo-folkhogskola/allman-kurs-konst-och-form-10385

    Står att det är grundutbildning för vidare studier och arbete som exempel bildlärare. Vad menar dom med det?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Nellie, om du menar den här utbildningen - folkhogskola.nu/sok-skolor/Jonkopings-lan/Varnamo-folkhogskola/Kurser/2018ht/allman-kurs-konst-och-form - så är det på gymnasial nivå, förberedande inför högskolestudier.
    Ang. bli lärare i Sverige
    för att bli Behörig och kunna få Lärarlegitimation, måste man ta ut Lärarexamen. Det kan man endast göra på högskolor/universitet (inte på folkhögskolor).
    Det går säkert få jobb som obehörig lärare... då det är stor lärarbrist. Just lärare i Bild kanske är något svårare att få jobb som obehörig - kan jag tänka mig - då många konstnärer, som inte har någon lärarutbildning men som är duktiga inom bild - kan ta de jobben.
    Du kan testa söka jobb som bildlärare utan att bli behörig. Om du har tur och får jobbet, kan du efter några år i yrket få hjälp att bli behörig lärare... genom ngt. projekt som kan anordnas för att hjälpa obehöriga lärare att bli behöriga.

    Ang. ev.Svårigheter att få heltidstjänst om man endast kan/vill undervisa i Bild
    Jag kan tänka mig att det är svårt (kanske omöjligt) att få en heltidstjänst på en och samma skola - om man endast vill/kan undervisa i endast Bild. Undervisningstimmarna kommer inte att räcka till heltid. Då kanske man får jobba på flera olika skolor (kan bli svårt att få ihop schemat och hinna åka mellan skolorna)... !?
    Gymnasielärare är oftast behöriga i 2 ämnen; grundskolelärare - i 3 ämnen.

    Följande lärosätena har i Sverige, enl. vad jag vet, examinationsrätt för gymnasielärare* i Bild: Göteborgs Universitet; Högskolan Dalarna; Konstfack; Linnéuniversitetet; Umeå Universitet och Malmö Universitet.
    __________
    * En behörig Gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämne även på grundskolan.

    Kontakta studievägledningen på de ovan nämnda lärosätena - fråga om de kan ge dig möjlighet att bli behörig lärare i endast Bild, utan ngt. annat undervisningsämne.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, läser du idag ett program som har för avsikt att ge behörighet att bli lärare i Bild och Spanska? men du vill ej längre bli lärare i Spanska; stämmer det?
    Utanför lärarhögskolorna finns det i Sverige tyvärr Inte någon möjlighet att få ut lärarexamen och då kan man inte få ut lärarlegitimation heller... så det inom högskoleväsendet som man får "hålla sig" - om man vill i Sverige bli behörig lärare.
    Tips: prata med studievägledare på din institution; fråga om du kan "hoppa över" spanska kurser och läsa endast bildkurser och pedagogik och ta examen som endast Lärare i Bild? Tänk på att i fall du tar studiemedel - måste du meddela CSN att du går ner till deltidsstudier... du kommer att få mindre pengar i studiemedel... om du inte meddelar CSN, kan du bli återbetalningsskyldig och/eller få avslag nästa gång du söker studiemedel.

    Kika också på flera Lärar-yrken, ex. på yrke/folkhögskolelärare