färdig utbildad undersköterska
    Hej! jag gick linjen vård och omsorg i 3 år och är nu färdig utbildad undersköterska, jag är och har alltid varit intresserad av djur men kände att natur linjen va för svår för mig, men nu är jag mer än redo och vill plugga till djurskötare, men jag har absolut ingen aning om hur jag gör, vad jag behöver läsa till, hur jag söker, vad som krävs för att söka. Jag behöver alltså veta från grunden, vad behöver jag göra? Skulle vara sååå tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer!
    för att kunna svara vilken utbildning du behöver skaffa dig, behöver jag veta exakt vilket yrke du vill utbilda dig till - är det Djurvårdare/djurskötare och i så fall inom veterinärvård, vid djurpark eller inom lantbruk eller Djursjukskötare?
    Djursjukskötare - är ett yrke som i Sverige kräver legitimation från Jordbruksverket. Det är med det strikt reglerat vilken utbildning man måste skaffa sig för att kunna får ut legitimationen. Det är en tre år lång utbildning vid (SLU, Sveriges lantbruksuniversitet) som krävs i så fall.
    Titta gärna på information om följande yrken:
    zoolog
    zoolog-vid-djurpark
    djurvardare-vid-djurpark
    pet groomer
    djurmassör
    djurfysioterapeut
    djurskotare-inom-lantbruk

    Titta också gärna på några yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvårdare
    utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/klovvårdare
    utbildning/centrum-for-vuxenutbildning/driftledare-lantbruk
    utbildning/campus-nykoping/equiterapeut

    Förberedande gymnasial utbildning inför en yrkeshögskoleutbildning till Djurvårdare (Kvalificerad djurvårdare, nivå2) finns på gymnasiets Naturbruksprogrammet. Motsvarande NB-utbildningar för vuxna finns inom komvux.

    Gå gärna in på alla länkar (blå text ovan) och försök "ringa in" exakt vilket yrke du i första hand vill utbilda dig till. I de flesta presentationerna på www.framtid.se finns det i stycket UTBILDNING uppgifter om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    • färdig utbildad undersköterska : Hej! Har tittat igenom dom nu och det är djurskötare jag vill jobba som. På kliniker! Hur gör jag?
    • Milla :

      På djurkliniker jobbar flera olika yrkeskategorier. Om vi bortser från Veterinär, så jobbar där också Djursjukskötare, Djurfysioterapeuter, Djurmassörer och Djurvårdare/djurskötare. Om du kan tänka dig läsa 3 år på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet till Djursjukskötare, så är det en väg att gå. Men om du vill utbilda dig på gymnasial nivå, så är det till komvux i din hemkommun (där du är folkbokförd) som du vänder dig. Gymnasiala utbildningar för vuxna inom djurvård och djurskötsel finns inte i alla kommuner och det står din kommun fritt att säga Nej, alltså att de inte kommer betala för din utbildningsplats i en annan kommun. Även om utbildning finns i din hemkommun, så brukar det vara svårt (ibland omöjligt) att komma in om man redan har någon form av gymnasiekompetens i bagaget. Komvux prioriterar sökande som har "störst behov av utbildning" och tolkningen är många ggr den att de som helt saknar mer kompetens än endast grundskola är de som har störst behov av utbildning... det kan alltså bli så att du inte får plats (tyvärr). Vår erfarenhet är att det beklagligt nog ofta just så det brukar te sig. Börja med att se utbud på komvux i din kommun; boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun och diskutera dina möjligheter att utbilda dig till djurskötare/djurvårdare på gymnasial nivå. Titta på en yrkeshögskoleutbildning: kvalificerad-djurvårdare-niva-2 och fundera på om du kan tänka dig söka till SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, för att utbilda dig till Djursjukskötare.
      Du får också gärna titta på vad som kan hittas på folkhögskolorna, t.ex utbildning till Hundskötare (jag kan dock inte lova dig att du med den utbildningen har stor chans att få jobb på en djurklinik...).