Hannah

    Jag undrar vad jag behöver för grunder för att bli en morddetektiv, jag har velat bli en morddetektiv väldigt länge. Jag vill börja plugga kriminologi i Örebro så jag undrar om jag behöver plugga kriminologi eller inte för att kunna bli en morddetektiv. Med andra ord, vad behöver jag för att bli en morddetektiv? Tack i förväg!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,
    kika gärna på framtid.se/yrke/mordutredare
    Polisutbildningen är en "bra väg" att gå - för det finns en viss chans att efter några år som polis, få intern vidareutbildning får att bli Utredare av grova brott, som är det officiella namnet.
    Du får också gärna ta del av informationen på framtid.se/yrke/kriminolog
    Det finns tyvärr ingen möjlighet att på förhand ge någon garanti på att få jobbet som "utredare av gruva brott" (i folkmun kallad för "mordutredare"), oavsett vilken utbildning man skaffar sig. Men både polisutbildningen och utbildning till kriminolog kan på sikt leda till att man kan få jobba med utredningar av grova brott och bl.a även mord.