Josephine
    Hej!

    Jag har en yrkeslärarexamen inom Handel-och administrationsprogrammet (90 hp) och vill eventuellt läsa till poäng som krävs för att även bli behörig inom företagsekonomi. Jag har sedan tidigare en hel del högskolepoäng, bland annat extern redovisning och ekonomistyrning 15 hp och juridisk översiktskurs 15 hp. Kan jag ha nytta av detta? Kan arbetslivserfarenhet inom ekonomi valideras? Hur går jag tillväga?
    • Milla : Jag har nu skrivit ett utökat svar till dig med ny info, baserad på det svaret som vi fick från www.studera.nu

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Josephine!
    Det vanligaste är att man blir ämneslärare på gymnasiet i två ämnen. Vilka ämnen som får kombineras med Företagsekonomi och annan bra info, finns bl a på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Ang. om du kan tillgodoräkna dig högskolepoäng i Juridisk översiktskurs - in i ämneslärarexamen, kan inte vi på Fråga SYV svara på. Det är en mycket "smal" fråga och troligtvis är det lokalt på högskola/universitet som den bedömningen får göras.

    Jag råder dig kontakta Studievägledare på Lärarutbildningen på den högskola/universitet där du vill studera.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    vi har nu fått svar från www.studera.nu och jag har uppdaterat info om "Vägen till lärarexamen" (länk som du fick i mitt tidigare svar).
    Det som är ny info där är:
    att det speciellt med just Företagsekonomi på så sätt att man kan inte läsa ämneslärarprogrammet där ett av ämnena är Företagsekonomi. Det enda sättet att bli lärare i Företagsekonomi (en behörig sådan) verkar vara att
    - läsa Företagsekonomi på högskola först
    - söka till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (3 terminer på heltid = 90 högskolepoäng) sen.
    Den enda skola där vi hittade KPU för blivande lärare i Företagsekonomi är Stockholms universitet.
    Du bör därför kontakta Studievägledningen på just Stockholms Universitet och du kan fråga dem om de känner till möjlighet att bli behörig lärare i Företagsekonomi på någon annan högskola eller universitet i Sverige.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV