Ghiya

    Hej! Jag går tredje året natur natur på gymnasiet. Har börjat fundera på vad jag vill bli, och har bestämt mig att jag vill bli gymnasielärare i matte och psykologi. Men jag blir väldigt förvirrad för hittar inte vart man kan läsa det. Behöver lite hjälp hur jag ska gå vidare och veta vart jag ska läsa och hur, helst vill jag läsa i Halmstad högskolan men ifall det inte finns går det såklart bra i andra städer också.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet - på studieorter Växjö och Kalmar - på de två orter finns det psykologi i kombination med andra ämnen
    .
    Ett annat alternativ är att läsa högskolekurser i psykologi - 120hp (motsvarande heltidsstudier i fyra terminer) och sedan söka till KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning, 90hp, motsvarande heltidsstudier i 3 terminer). Du kan då läsa ännu 90 hp /tre terminer på heltid/ i Matematik och söka KPU efter det; psykologi blir med det "huvud-undervisningsämne" och matte - andra eller bi-ämne. Har man psykologexamen, är det möligt att genom KPU bli behörig psykologilärare.
    Det är bekvämare att läsa ett Ämneslärarprogram. Se därför i första ahnd om du kan söka till programmet på Linneéuniversitetet.