Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32034 frågor besvarade.
Hur blir jag HR-assistent/administratör?
2 Svar
Administratör >> är ett icke-reglerat yrke; arbetsgivare bestämmer vilken kompetens som krävs och vilken utb som är tillräcklig. Man kan också bli upplärd på en arbetsplats.
Vill man läsa på gymnasial nivå, vänder man dig i första hand till komvux i den kommunen som man är folkbokförd i.
Hej Helena,
det är väldigt många olika utbildningar som kan leda till jobbet som administratör /HR-assistent/, ex. kan man ha utbildning från yrkeshögskolan, kika gärna på några alternativ som finns inom YH:
https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/lonespecialist-iterum-med-systeminriktning
https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/loenespecialist-distans-deltid-med-traeffar-i-goeteborg
https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/lonespecialist-distans-deltid-stockholm
https://www.yhguiden.se/utbildning/stockholms-internationella-handelsskola-sih/offentlig-upphandlare
https://www.yhguiden.se/utbildning/solleftea-larcenter/socialadministrator-skelleftea-reveljen
OBS! distansutbildningar kan ha obligatoriska träffar.
Det blir allt vanligare att arbetsgivare inom HR-administration anställer personer med högskoleutbildningar inom juridik, ekonomi och/eller beteendevetare/personalvetare. Man kan ex. ha läst många fristående högskolekurser inom de ovan nämnda ämnen. Eller så kanske man ha läst ett par år på juristprogrammet men hoppade av någon anledning av - eller tar ett studieuppehåll (sabbasår) och jobbar då som HR-assistent för att senare återvända till sitt högskoleprogram.
Hos "små arbetsgivare" är det mycket vanligt att en och samma person är både rekryterare, personalchef och även löneadministratör; alltså hen löser alla de olika "personalärenden" och även handgripligen betalar ut löner varje månad och upprätthåller Anställnings-avtal; svarar på frågor inom Arbetsrätt (om anställdas rättigheter vad gäller tjänstledighet, uppsägningstid) + vill arbetsgivare att samma person ska också vara kunnig inom konflikthantering/medling.
Hos "stora arbetsgivare" är det vanligare att personal-hantering är uppdelad och en person ex. betalar ut löner och en annan utformar anställningsavtal; tredje löser konflikter och utformar den övergripande personal-politik... ofta önskar arbetsgivare inom "personal-hantering" anställa personer som har några års erfarenhet inom "rätt bransch", samma bransch i vilken företagets anställa är verksamma.
Frågor och svar taggade med 'årskurs 3' (2 st.)
-
Måste jag läsa engelska 7?
Hej! Mitt namn är Tina och jag läser sista året på naturprogrammet. I somras genomgick jag en operation som ledde till att jag sattes på en medicinering med biverkningarna ångest, stress, trötthet osv. När jag valde gymnasie i nian valde jag efter flera olika aspekt då ett av dessa var...
Hej Tina, om du tittar på >>>Programplan för NA, ser du att det är ett visst antal kurser /poäng/ inom Programfördjupning - det kan vara 200 eller 300, beroende på inriktning - och så... Läs hela svaret -
UF Företaget ett ämne i gymnasiet?
Hej! Jag går ekonomilinjen och börjar nästa år i åk 3. Jag kommer då ha ett sk UF företag tillsammans med några klasskamrater. Min fråga är om detta är ett ämne, vilket isåfall och hur många poäng det ger? MVH
Hej Sara! Se Programplan för Ekonomiprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf Det finns ingen kurs som just heter "UF" eller "ungt företagsamhet". Det är möjligt att din skola... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga