Hej Josephine!

    ViII man bIi behörig Iärare i jurdik på gymnasiet bör man skaffa sig Lärarexamen /med behörighet i vilka ämnen som heIst/ och Iäsa 90 högskoIepoäng juridik (tre terminer på heltid), och sedan ansöka om utökad IärarIegitimation. Mer information finns på sidan Krav för att få Behörighet på SkoIverkets hemsida.

    Lärarexamen kan man läsa mot på ett ämneslärarprogrammet eller via KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. KPU = 90hp, men ofta ges på deltid, t.ex på halvtid - då läser man i 3 år på halvtid och kan samtidigt jobba eller läsa någon annan utbildning, samtidigt. Men det kanske går att hitta KPU på heltid eller t o m på 125% av heltid, snabbvariant. Utb.utbud förändras från en termin till nästa - så det är omöjligt att på förhand uppge alla detaljer som också kommer gälla när det blir dags för dig att söka.

    Vänd dig gärna till studievägledare på Lärarhögskolorna för mer info om hur man får lärarexamen och lärarbehörighet.

    Hänvisningar/länktips:
    sh.se/program--kurser/program/grund/kompletterande-pedagogisk-utbildning-med-inriktning-mot-gymnasieskolan
    skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation
    umu.se/utbildning/program/kompletterande-pedagogisk-utbildning
    studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden/kpu
    gu.se/studera/hitta-utbildning/kpu