Frida

    Hejsan! Jag hoppade av gymnasiet (inriktning Djurpark & Sällskapsdjur) i mitten av tvåan. Nu när jag kommit på plats i mitt liv har min dröm blivit att få bli Engelskalärare! Hur går jag tillväga? Vet självfallet att jag måste läsa ikapp flera kurser på komvux. Hur vet jag Vilka kurser jag behöver läsa där? Sen undrar jag vad jag ska läsa på högskola för att göra detta möjligt? Är högskola det enda jag måste studera på efter gymnasiet för att kunna bli lärare och vilka kurser tar man?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Lärare är i Sverige numera ett legitimationsyrke. Skolverket beviljar legitimation och i grunden krävs det lärarexamen. Lärarexamen får man genom studier på lärarhögskolan. Det finns 2 vägar till yrket lärare i engelska: via något ämneslärarprogram eller via studier i engelska på högskolenivå + KPU (kompletterande pedagogisk utbildning). KPU är utbildning på 90 högskolepoäng = tre terminer på heltid. Inför KPU behöver du minst 90 hp studier i engelska på högskolenivå, kanske fler... beror på om du vill bli lärare på gymnasiet eller på grundskolan.
    ***
    För att kunna komma in på högskola/universitet, i Sverige behöver man alltid ha grundläggande behörighet. Finns flera sätt att uppnå den: för dig gäller det att få ut examensbevis från komvux, eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller uppnå 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända betyg från komvux (men för att kunna konkurrera om plats på högskolestudier måste du då ha resultat från högskoleprovet).
    ***
    Du kan alltså både boka tid på komvux för att göra planering mot examensbevis, söka till många olika folkhögskolornas allmänna kurser eller söka jobb för att bli behörig, på sikt, på "reell kompetens"/en annan väg.
    Lästips:
    framtid.se/studier/folkhogskola
    framtid.se/yrke/larare
    antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-v'g