Malin
    Hej, jag vill bli pilot men vet inte riktigt hur jag blir det. Vilket/vilka program kan jag gå? Och vilken inriktning? Om det finns flera program, isåfall vilket är bäst för att bli pilot? Och hur gör jag efter gymnasiet?

    Mvh/Malin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    i dagens läge ligger pilot-utbildningen i Sverige under Yrkeshögskolan<<< och behörighet vad det gäller betyg är att man har behörighet till högskolestudier + godkända betyg i matematik 2 och i fysik 1a.

    Men det är inte bara betyg som spelar roll  utan man måste också vara fysiskt och psykiskt frisk och genomgå svåra tester och bli godkänd på dem.

    På gymnasiet rekommenderar jag i första hand - Flygteknikerutbildning<<. Det är ett specialprogram med egna examensmål och med Riksrekrytering, vilket betyder att oavsett var du bor, blir du mottagen som Förstahandssökande och om du kommer in, har du rätt till Inackorderings-ersättning för att skaffa boende på skolorten.

    Se här<<< på vilka gymnasieskolor som Flygteknikerutb. finns.

    Om du inte vill eller kan söka till Flygteknikerutbildning, kan du gå i princip vilket program som helst på gymnasiet men det kan bli svårt att få betyg i Fysik 1a på andra program än Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, för att fysik undervisas obligatoriskt bara på de två program. Fysik 1a är en kurs á 150 gymnasiala poäng och tar på heltid att läsa på komvux - under 7.5 veckor. Jag menar att det tar inte så lång tid att komplettera med den kursen efter gymnasiet - 7.5 veckor på heltid på komvux. Matematik 2 ingår som obligatorisk kurs i samhällsvet.programmet, ekonomiprogrammet, teknik och naturvet.pr. På andra program kan man läsa den som valbar kurs. Om man ej på gymnasiet får godkänt betyg i matematik 2, tar det 5 veckor på heltid på komvux att läsa den.

    Ang. pilot-yrken - så kan man bli Helikopterpilot<< och så finns det också möjlighet att bli pilot inom försvarsmakten - t.ex stridspilot<<,

    Transportflygpilot<< eller helikopterpilot inom FM<<