Edvinas
    Hej,
    Jag försökte söka på nätet om man kan bli bilelektriker om man går el och energiprogrammet men hittar ingenting, inte heller vilken utbildning det krävs för att bli bilelektriker. Så min fråga skulle vara: vilken utbildning krävs det för att bli bilelektriker?
    Tack i förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Edvinas,

    jag har nu samrått med en sakkunnig och fick följande svar:

    för att kunna bli bilelektriker behöver man utbilda sig till Bilmekaniker>>

    inom utbildningen till bilmekaniker kan möjlighet finnas att välja läsa kurser inom bilelektronik.

    Efter det att man är utbildad bilmekaniker, kan man se om det inom yrkeshögskolan finns någon lämplig utbildning - t.ex Diagnostekniker inom motorbranschen>>

    När man tittar på behörighetskraven till yh utbildningen Diagnostekniker (länk ovan) - ser man att man kan komma in på den även utan att man är utbildad bilmekaniker, men om man har arbetat som det under 3 år (under de senaste fem åren).

    Andra vägar in i branschen:

    - söka anställning på företag som t.ex Volvo, som kan ge utbildning under anställningen; dvs man börjar jobba hos en biltillverkare eller bilreparatör  som kan ha egna utbildningar för sina egna anställda eller "skicka" personal på utbildningar inom deras anställning (det är mycket fördelaktigt för att man går utbildning på sin arbetstid med lön);

    - söka lärlingsplats (som vuxenlärning) hos en verksam Bilelektriker (arbetsförmedlingen kan eventuellt hjälpa till med "formalia" och ekonomiskt stöd men plats får man nog hitta själv - dvs hitta en bilelektriker som vill och kan ta emot en lärling). Man måste ha någon lämplig utbildningsbakgrund t.ex utbildning till bilmekaniker eller några års erfarenhet som bilmekaniker.

    Jag hoppas detta svar blir till hjälp för dig!

    Trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare