Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abir,

    så roligt att du vill bli min kollega - SYV, studie- och yrkesvägledare.

    I dagens läge finns utbildningar i Stockholm, Umeå och Malmö och på distans>>

    Matematik 2 krävs inte för behörighet. Men om matte 2b ingår i ditt examensbevis, är det bra om du läser upp från F betyget, du får upp ditt jämförelsetal och du får också 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 2 (i fall du inte redan har max i merit).
    Exempelvis - om du idag har meritvärde på 17.0 med F i matte 2b... och du får godkänt betyg i matte 2b eller i matte 2a (det är OK för dig att få betyg i matte 2a) - då får du upp ditt meritvärde med 0.9, därför att:
    höjning i en 100 poängskurs från F till E ger + 0.4 i jämförelsetal; sedan - i fall du inte redad har full merit - får du också + 0.5 i merit. Därför höjer du ditt totala meritvärde från 17.0 till 17.9.

    Får du högre betyg än E, höjer du ännu mer. om du t.ex får D betyg, blir det ytterligare 0.1 i höjning. Och för varje "snäpp" - höjs det med 0.1 till, ex. om du får betyget C, blir det totala höjningen 1.1.

    ang. om det är lätt eller svårt att komma i - sök till alla orter eller till så många orter du kan tänka dig kunna läsa på.
    Gör högskoleprovet - som placerar dig i ännu en urvalsgrupp, HP-urval. På så sätt öka du dina chanser att komma in.

    Antagningsgränser ändras. Givetvis kan man kika på hur det var förr... men det behöver inte bli likadant framöver! :)