Vilma
    Hej
    jag skulle vilja bli syslöjdlärare på grundskolenivå, hur studerar jag till detta då?
    Vet att man måste kombinera 2 ämnen ex syslöjd och samhällsvetenskap men hur går det till under undervisningens gång?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,
    kika gärna på framtid.se/yrke/textilslojdlarare där det bland annat finns uppift om vilka lärosäten som i Sverige erbjuder utbildning till Textilslöjdlärare.

    Eftersom utbildning till lärare i samhällskunskap erbjuds på betydligt fler lärarhögskolor, än utbildning till textilslöjdlärare, skulle jag råda dig att i första hand vända dig till studievägledningen på de lärarhögskolor som erbjuder utbildning till textilslöjdlärare.

    Du skrivet att man "måste kombinera två ämnen", men det behöver inte vara en absolut regel. Man kan bli lärare i endast ett ämne, men lärare på grundskolorna är oftast behöriga i 3 ämnen. Det är gymnasielärare som allt som oftast är behöriga i två ämnen.

    Reglerna kring lärarutbildningar är rätt krångliga och också förändras. Det bästa rådet vi kan ge är att antingen hitta det Lärarprogrammet som man vill gå och söka det programmet eller att vända sig till studievägledningen på lärarutbildningar (helst på de lärosätena där de ämnena i vilka man vill bli behörig lärare i, erbjuds som "undervisningsämnen" för blivande lärare, för att det är där den aktuella kunskapen finns).

    Högskolornas/universiteternas gemensam hemsida /lärosätena i Sverige/ är www.studera.nu
    och
    de sökbara högskoleutbildningar hittar man på www.antagning.se