Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/kriminaltekniker

    Du kan även kika på ett liknande yrke - forensiker

    Kort svar om utbildningsvägar: företrädesvis bör man utbilda sig till Polis och genom vidareutbildning när man är anställd som polis - komma in på utbilnding till kriminaltekniker. Inom kraven för att komma in på polisutbildningen finns att man ska ha kökort, B- för personbil. Vad gäller betygen, så ingår alla kurser som krävs för att kunna söka till polisutbildningen i det programmet du läser på gymnasiet nu; HU.
    Att läsa kursen Naturkunskap 2 är inte alls fel, men (formellt sett) krävs inte det.

    Om man inte kan "gå via" polisutbildningen, då skulle jag rekommendera i så fall sikta på att utbilda sig till kemist och försöka den vägen komma in på att jobba med forensik. Men i så fall behöver du läsa gymnasiala kurser i kemi och få godkänt i Kemi 2 (vilket jag tror blir omöjligt på humanistiska programmet där kemi inte läses). I så fall behöver du komplettera efter gymnasiet inför utbildning till kemist på högskolenivå. Förutom kemi 2 kommer du i så fall med stor sannolikhet även behöva godkända betyg i biologi 2, fysik 1a och matematik 4 (det är nämligen vanliga krav för särskild behörighet inför kandidatprogrammen i kemi på de svenska lärosätena).
    Mvh
    L.

    Liselotte