Thea
    Hej!

    Jag har funderat en del på att bli medlare när jag ”blir stor”, men vet inte hur man blir det. Jag skulle också kunna bli diplomat eller ambassadör.

    Drömmen skulle ju vara att arbeta med internationella konflikter åt FN eller EU.

    Eftersom att jag inte vill bo kvar och jobba i Sverige när jag blir vuxen så spelar det inte så stor roll om jag går på ett svensk universitet eller utomlands. Helst vill jag plugga utanför Sverige.

    Men vilken/vilka utbildningar kan/borde jag läsa efter gymnasiet för att kunna bli antingen medlare eller diplomat?

    Hur får man arbete inom FN? Och vad ”behöver man ha på CVt”?

    Tack så mycket för hjälp! /Thea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    var god läs info på yrke/diplomat >>, yrke/ambassadör >> : FN-jobb >> samt yrke/medlare >>. För att bli medlare skulle jag i första hand rekommendera läsa psykologi, ex. psykologprogrammet eller kurser i psykologi och konflikthantering.

    För FN-jobb, diplomat och ambassödör (som i grunden är Diplomat) - finns det inte en enda väg att gå, utan många olika vägar. I Sverige läser blivande diplomater oftast på diplomatprogrammet som är Påbyggnad efter en annan högskoleutbildning; och man kan ha olika grundutbildningar för att sedan kunna komma in på diplomatprogrammet.
    Utbildningsutbud är inte konstant. Det förändras. Exakt vilka utbildningar som kommer att erbjudas om 3 år, är det ingen som idag kan vara säker på... därför kanske det är lite för tidigt att i detalj planera vilken utbildning du ska söka efter gymnasiet, utan jag rekommenderar att du nu försöker lära dig - på gymnasiet - så mycket som möjligt. Satsa extra på språk, inkl. minst ännu ett modernt språk, förutom svenska och engelska, men helst 2-3 moderna språk och på samhällskunskap.