Hejsan jag undrar hur ska man gå till väga för att kunna bli skatterevisor eller jobba med skatt som revisor inom skatteverket. Har tänkt att gå civilekonom med inrik: revisor och bank. Men efter det hur går jag tillväga och får jag lov att jobba som skatterevisor direkt efter jag gått klart utbildningen?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32069 frågor besvarade.
Hur blir man revisor inom skatteverket?
1 Svar
Hej Hampus!
För att bli auktoriserad revisor krävs att man genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov. Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år. För mer info om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, var god läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se
Om att jobba på Skatteverket - var god se skatteverket.se/jobbahososs.
I annonser om lediga jobb på Skatteverket kan du se vilken utbildning som krävs eller önskas att man har.
Frågor och svar taggade med 'universitetval' (1 st.)
-
Spelar vilket universitet du gått på roll på en jobbansökan?
Hejsan. Jag står och velar här mellan ett par olika universitet att söka sig in på efter gymnasiet är klart. Vi målar upp ett scenario där jag gått på Linköpings tekniska högskola och en annan kille gått på Chalmers. Vi söker samma jobb och position med exakt samma utbildning i bagaget och...
Hej Lukas! Du har rätt när du skriver att det inte är lätt att svara på din fråga. Hur arbetsgivare tänker är olika från en arbetsgivare till en annan. Universitet har allmänt högre status... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga