Can
    Vill jobba som software developer/engineer (vet inte vad skillnaden är eller om det är samma utbildning) eller game developer/programmer men vet inte vad utbildning heter på svenska, är det civilingenjör i datateknik? Isåfall är det samma sak som Civilingenjörprogrammet i teknisk datavetenskap utbildning i Umeå? - vad är skillnaden? Är inte datavetenskap = computer science, men computer science är tydligen inte samma som software engineer?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Can,
    det yrken som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade; det betyder att det är Arbetsgivare eller Uppdragsgivare som bestämmer vem jobbet/uppdraget går till. Det är därför extremt svårt att ge råd ang.utbildning...

    Vilka utbildningar de verksamma software developer/engineers har, varierar mycket, från självlärda till personer med gymnasiekompetens till de som har gymnasieingenjörsexamen (T4, fjärde året på teknikprogrammet) till Civilingenjörer i datateknik (femårig högskole/universitets utbildning på heltid).

    Oavsett vilken utbildningsbakgrund du har, måste du behärska framtidens språk – programmering.

    Kika gärna på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se
    du kan börja med civilingenjor-i-datateknik

    men se sedan också på flera yrken inom data-it