Kimia
    Jag är osäker om man kan studera direkt på högskolan efter VO för att bli tandhygienist.Så kan jag gå en högskoleutbildning efter VO?,och inte en yrkeshögskoleutbildning!, för att bli tandhygienist.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    för att bli behörig att söka Tandhygienist utbildning måste man ha:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Se programplanen för VO på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf

    För att få GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET, bör du lägga till kurserna Svenska 3 & Engelska 6 (de ryms inom Individuellt val, 200 poäng). Du, får alltså, om du lägger till de rätta kurserna, Grundläggande behörighet till högskoleutbildningar. Men du får inte SÄRSKILD behörighet och med det inte uppnår behörighet att söka Tandhygienist utbildning på högskolan.

    Men det kanske ändå finns ett sätt för dig att bli behörig. Eftersom kurserna Svenska 3, Engelska 6, Matematik 2a och Naturkunskap 1a:2 kan även erbjudas inom program-fördjupningen, skulle du i så fall behöva lägga till Naturkunskap 2 inom "Individuellt val".

    När du börjar på Vård/omsorgsprogrammet, råder jag boka tid med skolans/programmets Studie- & yrkesvägledare och berätta att du vill bli behörig att söka till Tandhygienistutbildningen och för det behöver hjälp att lägga in de rätta kurserna inom PROGRAMFÖRDJUPNINGEN samt inom Individuellt val.
    Skolorna försöker alltid hjälpa till (om möjlighet finns). Problemet kan bli shemat-krock /om du får lektioner i två olika ämnen samtidigt/. Av den anledningen kanske det blir svårt att få fullständig behörighet inom gymnasietiden.
    Om detta skulle inträffa, finns det möjlighet att läsa på KomVux efter gymnasiet för att komplettera med den/de kursen/kurser, som fattas.

    Hälsningar
    Mikael SYV