.
    Hej
    jag började gymnasiet igår och känner verkligen inte att det känns bra verken klassen eller själva skolan så jag vill verkligen byta men har lite frågor.
    hur gör jag för att byta gymnasium?
    hur lång tid tar det innan jag får börja på min nya skola?
    kan jag garantera att få byta, skolan jag vill byta till var mitt andra hands val och intagningsgränsen var 250 jag har 315
    om jag inte får byta vad gör jag då?
    /ledsen tje

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, "den ledsna tjejen"!
    Så tråkigt att du inte trivs i skolan!

    Ang. möjlighet att byta, så är det där det finns LEDIGA PLATSER som du kan byta. Att du har högt Mtv spelar just nu ingen roll. Man kan ju inte "peta bort" en elev från en utbildning där hen är antagen även om hen har lägre Mtv än du har. Det förstår man om man tänker efter! Tänk dig att du skulle trivas bra på din skola men så kommer det en annan elev som också vill komma in och hen har högre Mtv än du har så skulle du i så fall tvingas sluta på en utbildning där du vill gå. Det var förklaringen varför man inte kan komma in på en utbildning där det inte finns Lediga platser (även om du har mycket högre Mtv än de som fick plats).

    Till alla utbildningar där du är BEHÖRIG och där en ledig plats finns, kan du bli antagen ganska omgående.

    Vet ej var i landet du bor och kan därför inte försöka få reda på var lediga platser finns. Du kan välja:
    1. kontakta de skolor där du vill gå och fråga om de har ledig plats
    2. se på antagningskansliets hemsida om det finns en lista publicerad med Lediga platser på gymnasiet - och i fall du inte hittar en sådan lista, kontakta antagningskansliet och fråga dem.

    Glöm inte att dina föräldrar (vårdnadshavare) måste godkänna byte av utbildning.

    Du frågar också vad det finns att göra om du inte får byta. Jag råder dig gå prata med kurator på din skola och med din klasslärare/mentor och med SYV och kanske även med Rektor på ditt program. De kan kanske komma med någon bra lösning.

    Bästa hälsningar och lycka till! Jag håller tummarna för dig!
    ANNA