natalie

    Hej jag har börjat på en gymnasieskola och linje som jag inte är nöjd med. Jag har pratat med studievägledaren på min skola och jag kan inte byta linje inom skolan. Hur ska jag på bästa möjliga sätt få kontakt med en annan skola så att jag kan byta snabbt. Har hört att man ska ringa för att dem inte svarar på mejl men är isåfall osäker till vem man borde ringa

    • Anna : Till vilken utbildning (program och inriktning) och i vilken stad vill du byta?
    • natalie : Jag bor i stockholm och jag vill byta till ekonomi, ekonomi linjen
    • Anna :

      Jag hittade 33 gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder EK/ekonomi: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Ek-sthlm vilka av dem skulle du vara intresserad att försöka byta till?

    • natalie : Av dem du har listat står då mellan Thoren i medborgarplatsen och klara östra. Men även Solna gymnasium som är sin egna kommun i stockholm
    • Anna : Situationen med lediga platser kan ändras mycket snabbt - från en minut till nästa; så det kan inte garanteras att info jag/vi har är aktuell, för att det kan, som sagt, ändras blixt-snabbt: några elever byter och så finns det inte ngn plats efter det. Jag har nu kontaktat de skolorna som du uppger att du är intresserad av att byta till. Hoppas de svarar snabbt! Vi håller tummarna!
    • natalie : Tack så sjukt mycket för hjälpen
    • Ludmila : Se Annas kommentar till din fråga där hon uppger var de lediga platserna fanns tidigare idag. Situationen kan förändras mycket snabbt.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är tyvärr olika på olika skolor vem som ansvarar för "tillsätting" av ev.lediga platser. På vissa skolor är det rektor. På andra är ansvar delegerat (av rektorn) till SYV, till kommunikatör/informatör eller till någon lärare eller till en biträdande rektor. Vissa gymnasieskolor skriver på sina egna webbplatser att "Vi har fortfarande några lediga platser på det och det programmet... kontakta den och den....".  Men om det inte finns ngn ledig plats eller om man inte är behörig till den utbildningen man vill komma in på - då kan man inte byta.
    Om du uppger till vilken utbildning och i vilken stad du vill försöka byta, så kan vi försöka hjälpa dig med mer info.

    Mvh

    ANNA

    • natalie : yes, jag bor I Stockholm och går just nu på Rudbeck, naturlinjen. Vill typ komma in på antigen Solna gymnasium, klara östra eller Thoren business school i medborgarplatsen. Har behörigheter till dem alla (min merit låg på 310)
    • Anna :

      Enligt de uppgifter jag har till hand nu (8 sept 2020), så finns det någon ledig plats på ekonomi/ekonomi på klara-teoretiska-gymnasium-sollentuna och på klara-teoretiska-gymnasium-stockholm-vastra samt på NTIhandels.