Josefin
    Hej,
    jag har gått på min gymnasieskola i nästan en vecka nu och känner att jag gärna vill byta gymnasium, då jag inte trivs.

    Jag tänker vänta en vecka till och se. Men då är frågan som rubriken ovan.
    Hur byter man gymnasium?
    Vilka ska man tala med?
    Vad händer om det inte går att byta?

    Tacksam för svar.
    //Josefin

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Josefin,
    det är jättetråkigt att läsa om att du inte trivs på din skola, men
    för att kunna byta skola måste det finnas lediga platser på den utbildningen /skola & program/ DIT DU VILL BYTA.
    Den personen som garanterat vet om det finns platser på utbildningen är rektor på programmet.
    Du kan via mail (smidigaste sättet) ta kontakt med rektorer på de skolor/program som du vill byta till och då får du svar ang.lediga platser.
    Om det finns en plats för dig, kommer rektor hänvisa dig rätt & hjälpa dig att byta skola.

    Förutom de skolor som finns på pendlingsavstånd från dig, har du rätt att söka till alla Riksrekryterande utbildningar, som du finner här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=2&sport= samt till alla fristående/privata gymnasieskolor, oavsett var i Sverige de ligger. Men om du inte vill eller kan flytta till skolorten, är du hänvisad till skolor som finns på pendlingsavstånd och så finns det också gymnasieutbildningar på distans (med några få obligatoriska träffar). Om du är intresserad av distansstudier, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Jag undrar vad är det som gör att du inte trivs? Finns det en chans att du kan börja trivas?
    De personer på din skola som du kan prata med och be om hjälp/råd är kurator, skolsköterska, skolpsykolog, din klasslärare/MENTOR och även rektor på ditt program.

    Jag hoppas att det löser sig för din del till det bättre snabbt! Jag håller tummarna!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte