Fia
    Hej
    Jag har gått arabiska 1,2 men inte 3. engelska 5,6 men inte 7, teckenspråk 3 merit 0,5. Gick även tyska 1 men hoppade av kursen för att jag hade för många ämnen. Matte ger merit men har bara 1b , hade tänkt läsa 2b snart på komvux ,hur mycket merit ger den ? Jag har gått samhällsprogrammet beteendevetenskap.
    Men problemet är behöver 1,0 men problemet är jag har svårt för engelska 7, går den nu på komvux men vill hoppa av för att jag har svårt för så avancerad engelska.
    Vill söka kurs i Malmö på komvux. Men på arabiska eller teckenspråk om jag ska får merit på nån av dem , men vet inte om de finns att läsa i Skåne.
    Finns det annat man kan få merit för ?

    Undrar även vart vänder jag mig för att plugga upp betygen ?(tenta av) Jag har C i alla ämnen nästan. Men behöver höja om jag ska komma in på det jag vill !

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fia,
    om din högskoleutbildning ej kräver någon särskild matematik - får du 0.5 i merit för matte 2; du kan läsa Matematik 2a (även om det i ditt examensbevis finns F betyg i matte 2b) - matte 2a är lättare att få godkänt betyg i än i 2b.
    Du frågar om undervisning i olika språk finns på komvux i Skåne... det är inte i Skåne, utan i den kommunen där du är FOLKBOKFÖRD, som du ska undersöka - vad som finns. Komvux i en annan kommun kommer inte ta emot dig (för att de får ej statliga bidrag för att ge dig undervisning).
    Utbud på komvux varierar; komvux kan också köpa kurser på olika ställen. Du måste, med andra ord, vända dig till komvux i just den kommunen där du är folkbokförd, om du vill få undervisning i någon eller några kurser.

    Hur får du snabbast största möjliga höjning av meritvärdet? - om du har exam.bevis från Samhällsvet.programmet, måste du ha betyg i matte 2b; jag gissar på att du har F betyg. Du får höjning av ditt meritvärde på ca 0.9 om du får godkänt betyg /E/ i matte 2a eller 2b (eller 2c). Detta för att du får 0.5 i merit + skillnad mellan F och E betyg är ca 0.4.

    Ang. höja redan godkända betyg som du har i ditt examensbevis /Du har väl fått Examensbevis?/ - du har rätt att göra Prövningar i alla kommuner, oavsett folkbokförings kommun. Att leta var man kan göra prövningar är svårt. Det är många som vill göra prövningar och letar överallt; alla prövningstillfällen blir uppbokade snabbt. Fråga SYV har tyvärr ingen mölighet att hjälpa till att leta var man kan göra prövningar. Det enda vill kan göra i det avseende är att bidra med allmän info: prövningsavgift är 500 kr per prövning; förberedelserna till prövningar gör man på egen hand, genom självstudier, på sin fritid (man har alltså inte rätt till ekonomiskt studiestöd för den tiden som man läser på egen hand för att klara prövningar med högre betyg än man redan har).
    vänligen
    Julia syv

    • : Jag har F i 2 b ja. Så om jag får e eller mer i 2 a är det 0,9 plus 0,4 eller ? hehe de så mycket o kunna. Är folkbokförd i Malmö undrar om man kan läsa nått av ovanstående? vet att det är max 2,5 i merit , hur mycket har jag i merit om jag får godkänt i matte 2 med dom ämnen jag skrev högst upp? hur räknas individuella valen då ? jag valde naturkunskap 2 får man merit för de ?
    • : jag har lite panik över engelska 7 för jag inser att jag inte kommer klara den.. Jag behöver merit och högre betygsnitt men vet inte om det finns en annan lösning. Det är väll super om man har 2,5 de väll ett måste enligt skolverket ?
    • : kan jag göra prövning i ma 2 a istället eller måste jag ha gått den?
    • Julia : godkänt betyg i matematik 2 ger 0.5 i merit. Övrig höjning (på mellan 0.4 och 0.8) får du för höjning från F uppåt. Höjning från F till E kommer ge +0.4 i jämförelsetal; och höjning från F till A kommer ge dig höjning +0.8 i ditt jämförelsetal; och så +0.5 ovanpå det - som en halv MERITPOÄNG.
    • Julia : Ang. Engelska 7 - gör ditt bästa; även om du får F i eng.7 och med det ej får meritpoäng för den kursen, lär du dig ändå mer engelska, vilket alltid är bra. Det är inte självklart att få plats på kurser på komvux och när du fick studieplats och möjlighet att läsa dig mer + en chans att få meritpoäng, tycker jag du ska kämpa för det. Gör ditt bästa.
    • Julia : Du behöver inte läsa matte 2; du kan göra Prövning - om du hittar var du kan anmäla dig till prövning. Dock lättare att få högre betyg om man läser kursen. Du behöver få så högt betyg som möjligt.
    Läs alla kommentarer