Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Denise!
    yrken inom digital marknadsföring är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får helt fritt anställa vem de vill, men vilken utbildning som helst. Detta gör det svårt att ge råd kring val av utbildning.

    Titta gärna på utbildningar inom yrkeshögskola, exempel:
    ihm-business-school/digital-marketing-specialist
    utbildning/nackademin/digital-marketing-growth-manager

    Även om en yrkeshögskoleutbildning uppger att arbetslivserfarenhet krävs eller önskas, så är det möjligt att komma in utan den erfarenheten, och även om man inte uppfyller alla krav på de betyg som nämns. Just yrkeshögskola får göra undantag och ta in obehöriga, så sök till alla de yrkeshögskoleutbildningar (och du kan söka till väldigt många samtidigt) som du finner intressanta! Utbud finner du på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare
    • Denise : Tack, detta hade jag ingen aning om. Är det då värt att plugga digital marknadsföring, då arbetsgivarna anställer vem som helst?
    • Milla :

      Just yrkeshögskoleutbildningar leder i de flesta fallen direkt till jobb. YH-utbildningar brukar innehålla ganska mycket LiA (lärande i arbete, en sort praktik) och många får jobb på sina LiA-platser eller via de platserna, via rekommendationer som de får på sina LiA-platser. YH-utbildningarna tas fram i nära samarbete med branscherna och får lov att starta endast om MYH, myndighet för yrkeshögskola har gjort bedömning att just den kompetensen kommer behövas på arbetsmarknaden. Det där att "arbetsgivare anställer vem som helst" är både sant och icke-sant, kan man säga... Ja, arbetsgivaren får anställa vem hen vill men hen som anställs måste ju kunna göra tillräckligt bra ifrån sig, och utan varken sig relevant utbildning eller tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter - Hur ska man göra bra ifrån sig? Så, arbetsgivare brukar på de positioner där ingen legitimation krävs, eller körkort, eller andra "tvingande bestämmelser" de som arbetsgivare "tror på" kommer jobba bra, kunna "sina saker" och visa resultat. Och hur gör arbetsgivaren en sådan bedömning? Jo, antingen har hen som söker jobb redan jobbat med liknande saker och kan visa referenser från tidigare arbetsplatser, eller så har hen "relevant utbildning" från högskola/universitet, yrkeshögskola eller ngn privat skola. Men det kan finnas fall då arbetssökande är duktiga på att marknadsföra sig, berätta hur duktiga de är (och detta utan att ha relevant arbetslivserfarenhet eller utbildning) men just inom marknadsföringsbranschen så är det en "merit i sig" (kan man marknadsföra/sälja sig själv, så kan man troligtvis också göra bra reklam för tjänster och produkter :) - så du kan alltid försöka få jobb genom att göra bra reklam för dig själv som arbetstagare! Du kan söka jobb och söka utbildningar samtidigt. Inom yrkeshögskola finns ingen begränsning på hur många utbildningar du får söka samtidigt. Du kan också bli antagen till flera yh-utbildningar och då kan du välja vilken du tackar Ja till.

    • Denise : https://www.yhutbildningar.se/skola/salj-marknadshogskolan/digital-marketing-specialist-1643761 kan jag söka denhär då tillexempel? Dock står det att man ska ha minst 1 års jobberfarenhet med heltidsjobb. Dom du skickade i början var i städer där jag inte bor.
    • Milla : Alla yrkeshögskoleutbildningar kan ta in obehöriga. Du får därför söka vilka yrkeshögskoleutbildningar du vill och vi hoppas du kommer in!
    • Denise :

      Jaha tack! Vad bra, då vet jag.

      Vet du några yrkeshögskoleutbildningar i Digital marknadsföring som är på distans eller i Västerås? Jag har svårt att hitta sånna.

    • Milla :

      Varje år i januari beslutar MYH, myndighet för yrkeshögskola, om vilka nya yrkeshögskoleutbildningar som ska få lov att starta och vilka av de "gamla" ska få lov att fortsätta finnas. Så du får gärna kika på www.yhguiden.se i mitten eller mot slutet av januari 2023. De yh-utbildningar som redan är beslutade framöver finns redan att hitta på www.yhguiden.se - OBS! se upp med distans för att yh-distans-utbildningar brukar ha obligatoriska träffar (nästan alla har några obligatoriska träffar, så du måste troligtvis ändå ta dig till skolan någon gång...). Det är inte säkert att en passande utbildning kommer att starta i Västerås. Det är inte heller säkert att du kommer antas till någon distans-utbidning inom yrkeshögskola. Till distans-upplägget är det fler som söker (för att det är lättare att åka till skolan några ggr per termin än att flytta till skolorten). Du, som inte sedan innan har relevant arbetslivserfarenhet eller ngn utbildning som ligger "i linje" med den yh-utbildning som du vill komma in på, måste vara beredd på att flytta till skolorten, för att i annat fall så kanske det inte blir "av" att läsa ngn utbildning inom digital marknadsföring. Jag råder dig söka till alla utbildningar som ligger inom det område som du är intressera av, oavsett vilken ort de ges på och vara beredd att flytta till skolorten.

    Läs alla kommentarer