Zozo

    Jag går ut gymnasiet i år. Och är lite vilsen med hur jag ska gå vidare, jag vill få ett filosofie kandidatexamen i högskolan. Min fråga är då hur jag får det, vad för högskola kan jag söka, vad ska jag söka, vad behöver jag för att söka och komma in.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kandidatexamen får man i Sverige inom universitet/högskola. Sista dag att göra ansökan för universitet-högskola i Sverige med start hösten 2023 var den 17 april 2023, alltså för cirka 2 veckor sedan. De utbildningar som får för få behöriga sökande  brukar öppna för SEN ANMÄLAN. Om någon utbildning du är intresserad av öppnar för Sen anmälan, kan du söka - och sök snabbt, så fort du ser att ansökan är öppen, för att här blir det "först-till-kvarn"-principen som gäller.
    Du skriver om att du "går ut gymnasiet i år" men kommer du få ut Examensbevis? Utan Examensbevis blir du obehörig till högskolestudier. Om du får ut Studiebevis, kommer du behöva komplettera först innan du blir behörig till högskolestudier.
    Kandidatexamina finns inom många olika områden. Kika gärna på lärosätenas gemensam webbplats: Studera.nu
    De sökbara universitets-högskoleutbildningar, som ges i Sverige, finns att se på www.antagning.se där man även gör ansökan/anmälan.
    Jag råder dig boka tid med SYV på din nuvarande skola och samtidigt också med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - för att ha samtal kring planering om vad du ska göra efter gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare