Oliver123

    Jag har nästan inga betyg från gymnasiet men gick bygg och anläggning programmet på Komvux i efterhand för att bli snickare Jag vill nu studera tekniskt basår men man behöver grundbehörighet. Kan jag kombinera betyg från gymnasiet och bygg och anläggning programmet för att nå 2250 poäng och sedan studera Engelska 5,6 och svenska 1,2 för matematik 1b ,2b har jag godkänt i Räcker det för grundbehörighet för att söka tekniskt basår? finns det kurser som är obligatoriska för att nå grundbehörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    grundläggande behörighet kan du uppnå på flera olika sätt, t.ex genom Examensbevis från komvux med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Boka tid med SYV på komvux för att ni tillsammans ska göra planering mot examensbevis.
    Ett annat sätt finns genom "reell kompetens" (men då måste du för konkurrensen göra högskoleprovet också). Om Reell kompetens se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg Kort om grundläggande behörighet genom reell kompetens: 3 årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid (efter det att du fyllt 19 år) + ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser + för konkurrens ska du ha resultat från högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare