Axel
    Rymden är det absolut häftigaste som finns enligt mig, så då kanske det inte är så konstigt att min dröm är att jobba på NASA. Att vara astronaut är inte nödvändigt - bara att ha ett jobb relaterat till rymden räcker. Just nu går jag tvåan på gymnasiet, och min linje är teknikprogrammet. När det gäller NO-kurser är min favorit fysik. Vilka kurser är det som behövs för att komma in på rätt linje till högskolan? Och vilken är en sådan linje?
    • Anonym Kanin :

      NASA räknas till den amerikanska federala myndigheten. Detta innebär att man måste vara amerikansk medborgare för att få tillsvidareanställng hos dem. Man kan däremot jobba för dem genom indirekta kontrakt och dylikt. https://answers.nssc.nasa.gov/app/answers/detail/a_id/5748/~/what-types-of-nasa-jobs-are-available-to-foreign-nationals%3F. Jag rekommenderar dig istället att kolla upp ESA, vilket är den europeiska varianten av NASA. De är minst lika stora och är väletablerade inom rymdbranschen. Jag skulle förmoda dig att kika på dem om du saknar amerikanskt medborgarskap eller inte vill sträva efter ett. För övrigt fungerar teknik, natur eller IB programmet bra!

    • Julia : Tack så mycket för din kommentar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kika gärna på >> rymdyrken

    Ang kurser på gymnasiet - om du kan läsa fysik 2 och även 3, är det jättebra för att mycket kunskaper i fysik krävs för att jobba med ”rymden”.