Alice
    Jag undrar hur ansöker man om svensk medborgarskap efter gymnasiet, eller för unga? Jag har läst på migrationsverket att man ska skicka intyg på studieutdrag, är det studiebidrag eller? Och intyg på att man har kunnat försörjt sig under den tiden man har studerat, jag förstår inte riktigt vad menar de med det, för att jag bor med mina föräldrar..? Om det är någon som har redan fått svensk medborgarskap och kan svara jag kommer att uppskatta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    SYV är tyvärr fel person att svara på frågor om hur man ansöker om medborgarskap. Jag kan läsa information på migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare och tolka den info men jag kan inte garantera att min tolkning av info blir rätt, för att jag inte har ngn juridisk utbildning eller erfarenhet inom de frågorna.
    Tips! fråga om din lärare i samhällskunskap (eller om ni på er skola har lärare i juridik) kan hjälpa dig tolka information på migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare
    Även kurator kan många ggr vara behjälplig, för att jag tror hen får ofta den typen av frågor och kanske har lärt sig de rätta svaren.