Nora
    Hej!

    Jag ska göra en ansökan för att byta skola. Med ansökan ska man skicka med två saker.

    1. Kopia av grundskolebetyget.
    2. Utdrag ur betygskatalog från tidigare gymnasieskola med minst 400 godkända betyg.

    Jag går inte i en skola nuvarande på grund av sjukdom, men jag har gått hela ettan. Men på grund av detta har jag inte tillgång till SYV. Jag förstår inte hur jag får tag i mina grundskolebetyg och ett utdrag från betygskatalogen.

    Jätte tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,

    tråkigt att du är sjuk.

    Ang. betyg - så undrar jag om du har sparat OriginaI - SIutbetyg från grundskoIan, som du fick när du sIutade på grundskoIan. Om inte, kan du kontakta din gamIa grundskoIa /expeditionen, utbiIdningsadministratören och om du inte får svar från den - rektor i så faII för att det är rektor som är ytterst ansvarig/. Din gamIa grundskoIa borde kunna skriva ut Kopia på ditt SIutbetyg.

    Och på samma sätt är det den gymnasieskoIa som du fick på i åk1. Det är Expeditionen/utbiidningsadministratören, som borde kunna skriva ut urdrag från register. Och bIir det probem, så kan man få hjäIp av annan personaI på skolan, inkIusive rektor. Rektorerna brukar vara mycket upptagna, men om man inte får hjäIp på annat håll, då kan man kontakta rektor, som kan hänvisa rätt eIIer bara ge order tlll expeditionen att skriva ut och skicka dokument till dig.

    Det går snabbare om du går till skolan och hämtar !pappret" själv. För att de brukar skickas annar med B-post och det kan ta en vecka innan du får brevet.

    Tips: om det bIir (av någon anledning) svårt att få ut dina betyg från grundskoIan och från åk1 på gymnasiet, kan du skriva ur minnet - vad du hade för betyg och skicka den skriveIsen, dvs du skriver att i slutbetyget från åk9 hade du Matematik - betyget C, EngeIska - betyget B och BiId - betyget E, t.ex. Du minns, hoppas jag vad du hade för betyg.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    Iycka tiII med skoIbytet!

    ANNA

    • : Okej tack så mycket! Betyder det att jag kan kopiera betygen från gymnasiet och skicka med precis som med betygen från grundskolan?
    • Anna : Jag är inte säker på vad du menar med "kopiera betygen från gymnasiet"... Det är inte någon jätteofficieII ansökan, när man söker byta gymnasieskoIa... det är den mottagande skoIa, dvs den skoIa dit du söker - som bestämmer vad de viII ha för "papper" från dig. Du Iämnar in det du kan Iämna in, och hoppas på det bästa! vi håIIer tummarna för dig!
    • : Det jag menade var att man kopierar original slutbetyget från grundskolan, kan jag kopiera det liknande papper jag fick i slutet av ettan? Där slutbetygen stod.
    • : Tack så mycket förresten!
    • Anna : Ja, det kan du absoIut göra, kopiera och skicka in! Lycka tiII. :)
    Läs alla kommentarer