Aya

    Hej hej! Jag är en tjej på 17 år snart och jag har alltid drömt om att åka och jobba i USA efter högskolan men jag hörde att det för svårt att åka där. Är det något jag kan göra för att göra det lättare? Jag vill jobba något med IT och dator och jag har mina morbröder där i USA. Hjälp?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya!

    Det är jättebra att du har dina morbröder där i USA, som kan hjälpa dig. Fråga om vilken hjälp de kan bistå med: om du t.ex skulle kunna bo hos dem, när du först kommer till USA.
    Hur många gånger har du varit i USA och hur länge har du bott där?
    Mitt första råd är att du spenderar redan nu så mycket tid i USA som du kan - t.ex alla sommarlov - för att öva språket ("prata amerikanska" - ! :) och "se dig omkring".

    Du behöver också lära dig engelska så bra som möjligt, men det har du själv tänkt på, är jag rätt så säker på... :)
    Ta reda på reglerna kring visum, uppehållstillstånd, "green card"/arbetstillstånd. Är man inte amerikansk medborgare, så är det inte så att man bara kan komma till USA "som turist" och börja jobba. Det får man tyvärr inte. Som "turist" får du vistas i USA i upp till max 90 dagar per år och du får inte söka jobb i USA.
    Reglerna kan ändras tills det blir dags för dig att söka jobb i USA. Du kan fråga på ambassader och konsulat - om de känner till några planer i regeländringar som ev är på gång. Det kanske inte blir några ändringar... det vet vi inte idag.

    Ännu ett sätt är att få jobb i Sverige på ett företag som har affärskontakter med USA. Då kan man kanske jobba åt ett svenskt företag men i USA /som uthyrd konsult/.

    På liknande sätt kan man jobba i USA på någon "svensk institution", som t.ex svensk ambassad eller konsulat. Det finns många olika jobb man kan göra på ambassader och konsulat. Det är inte endast diplomater>> som jobbar där, utan även städpersonal>> och kockar>>, kontorsvakmästare>> och administratörer>>.

    De bästa förberedelserna du kan göra är att

    1. ta hand om din hälsa - så att du är pigg och kry, så att du orkar mer!

    2. lär dig så bra engelska du kan och så mycket du kan inom alla ämnen och få så höga betyg du kan;

    3. spendera så mycket tid i USA som du kan redan nu - för att bekanta dig med miljön, ta reda på saker, skaffa kontakter och framförallt bli säker på att det är just där du vill bo och jobba i framtiden;

    4. ta reda på alla möjligheter till hjälp - både ekonomisk hjälp och hjälp i att erbjuda dig gratis eller billig bostad men även annan hjälp i form av råd och kontakter - från dina släktingar och vänner.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Tack så jätte mycket för svaret, bättre än jag trodde! Det där med Green Card är lite för svårt att få va? Jag vill bo där permanent och få jobb där, är det omöjligt att få den? Kan jag få hjälp av mina morbröder så dom kan fixa en åt mig ?
    • Milla : Fråga dina morbröder vad de kan hjälpa dig med! Det kan bli svårt att få arbetstillstånd i USA. De som kan ge bäst info om vad man måste göra för att öka sina chanser att få "green card" är personal på ambassaden och konsulatet. Vänd dig gärna dit. Och LYCKA TILL!
    • Milla : HÄR http://www.usemb.se/ ÄR AMBASSADENS HEMSIDA. Där hittar du även kontaktuppgifter. Fråga dem om hur man ska agera för att få arbetstillstånd i USA.