Vincent
    Hej, jag undrar hur ämnena fungerar i gymnasiet. I grundskolan är det ju bara namnet på ämnet men på gymnasiet finns det massa siffror och bokstäver efter, t.ex ''Matematik 2b'' , vad betyder detta?
    Jag vill söka till officersprogrammet efter gymnasiet och där står det bl.a att man behöver ''grundläggande högskolebehörighet'', får man det på alla gymanisum? Det står även att detta är en behörighet:
    ''Matematik B och Samhälle A, alternativt Matematik 2a, Matematik 2b eller Matematik 2c och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1+1a2''
    Vad betyder det? På t.ex Bernadottegymnasiet står det att man läser Matematik 1b, Matematik 2b och Samhällskunskap 1b. Betyder det att om jag läser de ämnena på Bernadottegymnasiet så får jag behörighet till officersprogrammet eller är det någon skillnad?
    Tack /Vincent

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Vincent,
    examensbevis från gymnasiets Högskoleförberedande program ger Grundläggande behörighet.
    (Man kan också få den på yrkesprogram, men då måste man på skolan säga att man vill läsa kurser för grundläggande behörighet, som är svenska 2,3 och engelska 6).

    I alla högskoleförberedande gymnasieprogram ingår också Samhällskunskap 1b som en obligatorisk kurs. Matematik 2 läses som obligatorisk kurs på Ekonomiprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Att det just är matematik 2b /eller 2a eller 2c/ spelar ingen roll för behörighet, om det krävs matematik 2.

    Om du får examensbevis från ett högskoleförberedande program och godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matematik 2 - blir du behörig till officersprogrammet.

    Bernadottegymnasiet-sthlm erbjuds Samhällsvet. och Ekonomi (juridik) utbildningar - båda är högskoleförberedande.
    Och Bernadottegymnasiet-gbg erbjuder också några högskoleförberedande program.

    Hälsningar
    D:

    • :

      Så det betyder alltså att om jag går samhälsslinjen på Bernadottegymnasiet Sthlm med godkända betyg så får jag behörighet till officersprogrammet? Tack för svar!!

    • Anna : ja, det gör det. Lycka till med dina studier!
    • : Tack och god jul!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer