syv

    Elev har sökt niu alpint på flera olika orter. Nu har jag fått olika besked om hur hen ska göra med sin "vanliga" ansökan till gymnasieprogram. Om eleven inte blir antagen till niu så vill denne inte heller gå ett program på den orten. Besked om hen blivit antagen till alpint niu kommer väldigt sent, förmodligen efter omvalsperioden. Hur ska eleven söka programmen? Och visst är det så att hen söker samtliga program (inklusive tex SAM eller EK på sökt ort för niu) på sin "vanliga" dexter, sökgymnasiet.nu? Hur blir det då om hen inte blir antagen på niu, stryks dessa valda program på skidorten då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma, du ställer viktiga frågor men som bäst besvaras av elevens antagningskansli. Det finns ett stort antal olika gymnasieantagningskanslier, och kontaktuppgifter till dem hittas lätt via antagningskanslier.skr.se

    T.ex om eleven är folkbokförd i Sollefteå, finns kontaktuppgifter till gymnasieantagningskansliet som ansvarar för den elevens gymnasieansökan på antagningskanslier.skr.se/kansli/antagningskansliet-i-sollefteå

    Om de som jobbar på gymnasieantagningskansliet inte kan svara, vänder man sig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. I sista hand kan man kontakta Skolverket - t.ex kan man ringa till skolverkets upplysningstjänst, 08-527 332 00.