Pier
    Hej!

    Jag ska gå tekniskt basår i höst och har försökt läsa in mig på exakt hur behörigheten från ett basår brukar fungera. Jag läste samhällsprogrammet i gymnasiet och har länge saknat behörigheten för tekniska och naturvetenskapliga kurser, där jag insett att mitt riktiga intresse ligger.

    Min fundering är att om jag skulle läsa Fysikerprogrammet på Linné efter basåret, men få för mig att jag vill läsa fler kurser på egen hand utanför programmet (kanske t.o.m. genom andra universitet) kommer de ta hänsyn till att jag både gått basåret och tagit "riktiga" kurser i samma eller liknande ämnen genom programmet? Hur tänker de, är det olika?

    Eller är det som att jag fortfarande inte är med i rätt behörighetsgrupp och är därför "låst" till ett visst spår på linnéuniversitet, måste jag gå tillbaka till komvux senare iallafall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pier!
    kurser man läser på de tekniska basåret liknar (mer eller mindre) gymnasiala kurser i fysik, kemi och matematik. Tanken med basåren är att förbereda (i första hand) för vissa utbildningar på samma lärosäte där basåret ges. Andra lärosäten får ta ställning till om de anser dig som behörig sökande till deras utbildning (baserat på dina betyg från basåret). Du kan få olika svar från olika lärosäten vad gäller din behörighet. Det kan inte uteslutas att du kanske kommer behöva läsa några kurser på komvux eller göra prövningar för att påvisa att du är behörig, även om du läser "liknande" kurser på basåret. Har man kunskaper kan man skaffa sig betygen genom prövningar.
    Annars så tänker jag att det inte är förbjudet att läsa på komvux samtidigt som man läser på högskolenivå... du kan alltså söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd (t.ex söka läsa på distans) och läsa "nästan samma" innehåll i kurserna både inom det tekniska basåret och på komvux, om du kommer in på komvux-kurserna; du får i så fall erhålla även "vanliga gymnasiala betyg" (genom komvuxkurserna), som erkänns av alla de olika svenska lärosäten.

    • : Det svarar bra på min fråga, får se hur jag gör framöver då :) Tack!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!