Julia
    Om man gör prövning i spanska 3 och 4 som utökat program, räknas de betygen med i jämförelsetalet eller räknad betygen bara om hägskoleutbildningen begär betygen? Behöver man då satsa på att få minst C för att behålla medel eller räcker det med att satsa på E för att få meritpoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    du som är 18 år har examensbevis eller läser mot examensbevis; då räknas betyg i kurserna som ger Meritpoäng även med i ditt jämförelsetal. Du vinner, alltså, på att ha så höga betyg i Spanska 3 och 4 som möjligt. Skillnad mellan att få E betyg i Spanska 3 eller Spanska 4 och A betyg blir "plus 0.4". Så, om du får E betyg i Spanska 3 och 4 ELLER om du får A betyg i de 2 kurserna, blir det skillnad för dig "plus-minus" 0.8... alltså, i stället för Meritvärde på 15.0 kan du få meritvärde på 15.8, till exempel.
    Satsa på så höga betyg du kan! Lycka till!

    ANNA