Ebba
    Hej! Jag är antagen på Jönköping Univeristy nu till hösten 2016. Jag ligger som reserv på mitt förstahandsval som är Civilekonmi och blev antagen till Högskoleingenjör, Inbyggda system. Eftersom jag nu är bosatt i Linköping behöver jag flytta och behöver därför ta lån från CSN. Men eftersom jag inte vet säkert vilket program jag kommer in på vet jag inte vad jag ska fylla i på CSN. Det känns som det är för sent att söka om studiemedel när jag får reda på vad jag ska plugga, vilket är den 3 aug.

    Sedan vet jag inte riktigt hur man får reda på hur många poäng som är varje termin på vardera program. Måste veta det med eftersom man ska fylla i det på CSN.

    Tack på förhand. Ebba
    • : Hej! Jag är ingen SYV men jag tänkte iallafall försöka besvara dig lite om dina frågor. Jag tror inte du kan ansöka om studiemedel innan du blivit antagen och tackat ja till en plats så du måste nog vänta tills 3 augusti. Jag tycker också att beskeden kommer alldeles för sent så förstår ifall du blir stressad. Om du studerar heltid så är en termin 30 högskolepoäng (oavsett vilket program du går). Hoppas mitt svar var till någon hjälp iallafall, om inte så får du helt enkelt vänta tills den riktiga SYV här svarar! :)

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ebba!

    Om du studerar heltid är en termin 30hp, ett år 60hp.
    Om du studerar halvtid är en termin 15hp, ett år 30hp.

    Du kan ansöka om studiemedel efter den 3/8 det är inga problem.
    I annat fall kan du höra av dig till CSN i så fall och fråga om det finns möjlighet att ändra utbildning beroende på om ditt antagningsbesked den 3/8 innebär några förändringar.

    Hälsningar
    Melina, SYV