Eli

    Hej, Jag undrar ifall det är möjligt att byta gymnasium till vårterminen i ettan? (Samma linje och samma kurser). Jag vet att det krävs en ledig plats, men kan jag byta ifall att det finns? Antar att det är mycket upp till skolan? Tänker mest på vad som kommer hända med betyg och bedömning. Eftersom 100 poängs kurserna utgår från hela läsåret. Kommer jag att behöva göra någon slags kompletterings prov på den nya skolan, eller om det går att få någon slags översiktlig termins bedömning från nuvarande skola? Eller om allt arbete jag gjort första terminen blir rent utav orelevant för slutbetyget i kursen i den nya skolan? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror tyvärr att det är mer eller mindre omöjligt att byta gymnasieskola mitt i läsåret. Gymnasieskolorna tycker det är besvärligt att ta in en ny elev mitt i läsåret. Det du nämner om bedömningar och att du har läst halva kurser på en skola och så skulle du komma in i en ny skola "mitt i kurserna" är just största orsaken till varför gymnasieskolorna vägrar ta in eleverna mitt i läsåren. Nästan alla elever som byter gymnasieskola gör det antingen i början av läsåret (de 2-3 första veckorna på läsåret, oftast om det handlar om årskurs 1) eller mellan årskurs 1 och 2 (på sommaren - innan årskurs 2 börjar).
    Oavsett om det finns ledig plats eller inte, alltså även om många lediga platser finns, så tror jag tyvärr att du får svar från gymnasieskolorna att du får höra av dig efter det att läsåret är slut och du fick dina betyg i kurserna som du läste under läsåret. Och om det är då blir så att både ledig plats finns + att de kurserna du läste på din "gamla" skola "matchar" det upplägger som den nya skolan har, då brukar rektorn vilja träffa dig och fråga varför du vill byta skola + vill se närvarorapport (bevis på att du inte skolkade på din "gamla" skola) och efter det fattar rektorn beslut om att ta in dig eller inte.
    Mitt råd är att du även lägger in ansökan till år1 på den skola där du vill läsa (under val- eller omvalsperiod). Om dina grundskolebetyg räcker för att komma in på den skola där du önskar läsa, får du besked ANTAGEN och du kan då uppvisa dina betyg från årskurs 1 och blir (troligtvis) uppflyttad till årskurs 2 ... det är det säkraste sättet att byta gymnasium på. Och dessutom finns det inga nackdelar för dig i att lägga in ansökan via gymnasieantagningen. Att du söker via gymnasieantagningen påverkar inte dina nuvarande studier eller din möjlighet att byta gymnasium genom direktkontakt med skolan (det jag har beskrivit ovan).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare