StudentBella

    Hej! Jag bor i Kalmar och läser min tredje termin på sjuksköterskeprogrammet på LNU. Jag har klarat av många kurser, exempelvis läkemedelsberäkning och professionskunskap, praktik på sjukhuset samt ktc övningar med mera. Min fråga är då vilka alternativ som finns för mig ifall jag vill flytta och söka exempelvis distansstudier, kommer jag att behöva gå om hela programmet och börja om på nytt, går allting jag gjort förlorat? Jag är medveten om att alla universitet har olika utbildningsplaner och att alla kanske inte gjort allting som jag gjort, men jag tycker också det känns jobbigt att behöva gå om allting för att jag inte har möjlighet att bo kvar i Kalmar. Min skola erbjuder heller inte distansstudier så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa sitsen jag nu sitter i. Jag har heller inte möjlighet att bo hos någon vän, utan måste flytta tillbaka till Örebro. Därför undrar jag hur det går till att byta universitet, exempelvis till Örebros eller Karlstad, eller till distans. Hoppas på att någonting kan bli tydligare här. Tacksam för svar. Mvh ssk student.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sjuksköterskeprogrammet ges i Sverige huvudsakligen på plats (i "bunden" studieform) men finns på några lärosäten på Distans med obligatoriska träffar. Studerande behöver åka till skolan för de obligatoriska träffarna. Du kan titta på listan på studera.nu/jamfor-utbildning?sjuksköterskeprogrammet för att se på vilka lärosäten som sjuksköterskeprogrammet ges på distans (OBS! med obligatoriska träffar).
    Om du ska flytta till Örebro, då är det mest "bekvämt" för dig att läsa i Örebro (tycker i alla fall jag) men om du kan eller inte kan komma på utbildningen i Örebro kan inte jag ge svar på för att jag vet inte om de har ledig plats i den terminen som du kan börja på. Kontakta studievägledare på institutionen där ssk-programmet i Örebro ges och fråga om de har ledig plats på programmets "senare terminer".
    Vad gäller upplägget, så vitt jag så är ssk-programmet mer eller mindre "samma" på de olika lärosätena - detta för att sjuksköterska är ett yrke som i Sverige kräver legitimation.
    Det mest säkra sätet att byta studieort är att söka till den nya orten på www.antagning.se under anmälningsperioden och konkurrera om plats på utbildningen med sina gymnasiala meriter. Sedan, om man blir antagen, kan man ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning. För mer information var god vänd dig till studievägledare som jobbar på sjuksköterskeprogrammen.

    Studie- och yrkesvägledare