Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ezel,

    du kan börja med att läsa om Meritpoäng på GymnasieGuiden.se>>

    där finns det en ganska kort och kompakt förklaring som kan vara till hjälp.

    Men jag ska också göra ett försök att förklara.

    Jämförelsetal - räknar man på alla gymnasiala betyg (men Gymnasiearbete ingår ej). Dvs det är på 2400 poäng kurser som man räknar (om man inte genom rektors beslut fick läsa Utökade kurser, vilket är ett undantag).

    Sedan om man har tjänat några meritpoäng (vilket inte är obligatoriskt) - då plussar man på även dem.

    Summa: jämförelsetal + meritpoäng = meritvärde.

    Det är med meritvärde som man konkurrerar om plats på högskolenivå.

    Vi tar ett exempel: en elev har betyg C i alla gymnasiala kurser. Hen har E i gymnasiearbete (man kan inte få högre än E i gymnasiearbete). GA räknas inte in, och elevens Jämförelsetal blir 15.0. Om eleven inte har några meritpoäng, då är meritvärde också 15.0 för att

    15.0 + 0 = 15.0

    Om hen däremot har några meritpoäng och max i merit är 2,5 då blir meritvärde högre. Om eleven har o.5 i merit, blir meritvärde 15.5 men om hen har max i merit får man med samma betyg (C i alla kurser) 17.5 i meritvärde i stället.

    *************

    Ett annat exempel: eleven har hälften C och hälften A (dvs 1200 poäng C och 1200 poäng A i betyg). Då är medelbetyget - B. Då har eleven 17.5 i Jämförelsetal. Utan några meritpoäng är det = meritvärde. Med 1.0 i merit får man 18.5 i meritvärde och med max i merit får man 20.0 i meritvärde.

    Hoppas det är lite mer begripligt nu än innan!

    VänIigen

    JuIia SYV